Efter en periode på mere end 30 år er den femtrins automatgearkasse død. Eller det vil sige næsten. For den findes i Toyota 4Runner. Lidt endnu…
Nogle opfindelser lader sig mærke så meget af tidens tand, at de helt forsvinder.
Sådan er det sket for den femtrins-automatgearkasse. Eller det vil sige næsten. For Toyota holder liv i den lidt endnu.
Men når den nuværende 4Runner, som faktisk slet ikke er på programmet i Danmark, forsvinder, er der ikke et eneste bilmærke, der vil have en femtrisn automatgearkasse på programmet.
Det skriver The Drive.
LÆS OGSÅ: EU-forbud vil ramme alle biler der nogensinde er bygget
Toyota har længe været tilbageholdende med hensyn til en ny gearkasse til den store SUV. Men nu overgiver japanerne sig. Den nye 4Runner, der kommer på markedet næste år, får en 8-trins automatkasse.
Nogle af konkurrenterne, heriblandt Ford i den mindre SUV Bronco, kører med hele 10 automatiske trin. Men fem trin er det altså slut med.
Den første 5-trins automatgearkasse blev i øvrigt bygget af tyske ZF til ligeledes tyske BMW. Det var i 1991 i forbindelse med lanceringen af den daværende topmodel E32 7 Serien.
Vidste du i øvrigt at den bil skulle have haft 16 cylindre? Ja, den er god nok. BMW troede, at Mercedes var i gang med præcis det samme i S-Klassen.
Så folkene fra München ‘skyndte’ sig at sætte to V8-motorer sammen. Og selv da det viste sig, at Mercedes alligevel ikke havde den slags planer, blev BMW ved.
Det er dog først for nylig blevet afsløret – af BMW selv vel at mærke – at der findes endnu en 7 Serie-prototype med 16 cylindre. Læs mere om den her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!