Stellantis-koncernen har øremærket 6 milliarder dollar svarende til 40 milliarder kroner til nye forbrændingsmotorer. Motorerne skal i over 40 nye biler.
Forbrændingsmotoren er måske ikke helt så død, som nogen bestemt ønsker den. Og nu melder verdens fjerdestørste bilkoncern, Stellantis, sig klar til yderligere investeringer i teknologien.
Hele 6 milliarder dollar, svarende til 40 milliarder kroner, bliver nu kastet i udviklingen af nye forbrændingsmotorer. Noget som Stellantis vil udvikle i Sydamerika.
Investeringen kaldes allerede nu den største af sin slags i kontinentets bilindustri. Og det er meningen, at de nye motorer skal i hele 40 nye biler.
Det skriver koncernen i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Dansk forbud får efterspørgsel til at stige med 700 procent
De nye motorer skal alle være såkaldte flex-fuel-motorer. Det betyder, at de ikke kun vil kunne køre på diesel eller benzin, men også på ethanol.
Stellantis vil endda bruge penge på hybrid- og plug-in hybrid-løsninger, så ejerne af de nye biler i sidste ende kan køre endnu længere på literen.
Verdens fjerdestørste bilkoncern har sagt, at pengene skal bruges i Brasilien over en periode på fem år mellem 2025 og 2030. Stellantis er dog ikke alene om stadig at bevare troen på forbrændingsmotoren.
Hos Toyota har man længe sagt, at der skal bruges penge på nye forbrændingsmotorer. Japanerne forsøger sig desuden med at forbrænde brint.
LÆS OGSÅ: Sjælden Tesla styrtdykker allerede i værdi
Og hos Porsche, der siden 2022 har ‘brygget’ syntetisk benzin på en fabrik i Chile, tror økonomidirektør Lutz Meschke ikke på, at EU holder fast i et planlagt forbud mod forbrændingsmotoren. Læs mere om det her.
Hos BMW vil man slet ikke sætte nogen udløbsdato på forbrændingsmotoren. Og hos Ford sagde den administrerende direktør for nylig sagt, at man vil holde fast i, at en Mustang har en V8-motor og kører på benzin: “Om vi så skal være de sidste, der gør det”.