Jean-Philippe Imparato, der er chef for hele Stellantis i Europa, vil hellere bygge færre biler end bukke under for EU’s emissionskrav.
Stellantis planlægger at reducere produktionen af biler med forbrændingsmotorer i det kommende år for at opfylde EU’s krav om CO2-reduktion.
Det sker for at undgå de bøder, som vil blive pålagt bilproducenter, der ikke lever op til målene. Stellantis’ europæiske chef, Jean-Philippe Imparato, bekræfter over for Automotive News, at den taktik er en del af koncernens strategi frem mod 2025.
Flere bilproducenter, herunder BMW og Renault, har opfordret til en udsættelse af de skærpede EU-krav, der kræver, at 20-25 procent af alle nye solgte biler skal være elbiler.
Stellantis støtter dog ikke den slags tvangsændringer. Stellantis’ globale direktør Carlos Tavares understregede på biludstillingen i Paris den 15. oktober, at Stellantis planlægger at opfylde de fastsatte mål uden at søge om nogen form for dispensation.
For at leve op til de nye regler vil Stellantis øge produktionen af elbiler i 2024. Ifølge Jean-Philippe Imparato kan dette betyde, at virksomheden bliver nødt til at skære ned på produktionen af forbrændingsmotorbiler allerede fra 1. november, hvis efterspørgslen efter elbiler ikke stiger markant.
LÆS OGSÅ: Top Gear-stjerne opereret – var få dage fra at dø
– Hvis efterspørgslen på elbiler forbliver på det nuværende niveau, vil vores eneste mulighed for at overholde målene være at reducere produktionen af biler med forbrændingsmotorer, siger Imparato.
De nye regler træder i kraft 1. januar 2024 og sætter et samlet mål for bilers CO2-udledning på 95 gram pr. kilometer, hvilket er en stramning fra de nuværende 106,6 gram.
Bilproducenter, der ikke opfylder deres individuelle emissionsmål, vil modtage bøder på 95 euro pr. gram CO2, de overskrider målet med, per bil. Dette presser især de producenter, der ikke har tilstrækkeligt mange elbiler i deres sortiment.
Stellantis er en af verdens største bilproducenter og ejer blandt andet mærker som Peugeot, Citroën, Fiat, Opel/Vauxhall og Jeep.
Koncernen har desuden indgået en aftale med den kinesiske bilproducent Leapmotor om produktion af elbiler i Italien. På den måde undgår kineserne den straftold, EU for nylig lagde på alle elbiler, der bygges i Kina.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!