Så gik den ikke længere. Bilmærket Fisker Inc. har søgt konkursbeskyttelse. Det efterlader tusindvis af ejere i uvishedhed.
Rettelse: Denne artikel bar tidligere overskriften, at Fisker er gået konkurs. Det er nu rettet til konkursbeskyttelse som også fremgår af den øvrige artikel.
Bilmærket Fisker, der har danske Henrik Fisker i spidsen, er gået konkurs. Mærket har søgt konkursbeskyttelse i den amerikanske delstat Delware.
Det skriver det internationale finansmedie Bloomberg.
Ifølge mediet skyldes konkursen, at Fisker ikke kunne få en aftale om med ‘et større bilmærke’ igennem. Det større bilmærke er dog ikke det, som kunne nyhedsbureauet Reuters allerede i marts afslører.
På det tidspunkt var der tale om Nissan som skulle være interesseret i Fiskers dengang kommende pikcup, Alaska. Men en Henrik Fisker kunne altså ikke nå til enighed med japanerne.
LÆS OGSÅ: Fotofælde blitzer 34.000 bilister det samme sted
Den danske bildesigner og bilmærke-grundlægger kunne heller ikke betale Fisker Inc.’s omkostninger.
Hen mod slutningen for mærket måtte firmaet både tilbagebetale et mindre million-beløb i lån og fyre stort set alle af de tilbageværende 1.150 ansatte. Læs mere om det her.
Alligevel fremgår det af konkursbegæringen, at bilmærket har værdier i virksomheden for et sted mellem 100 og 500 millioner dollar. Det svarer til 3,4 milliarder danske kroner, hvis bølgerne går højt.
Fisker hentyder formentlig til det lager af biler fra sidste års produktion på Magna Steyr-fabrikken i Østrig, som mærket endnu ikke har solgt.
Men som man desperat prøver at komme af med. For bare én uge siden, blev flere bilister tilbudt helt nye Fisker Ocean for 150.000 kroner. Læs mere om det her.
Konkurs var varslet på forhånd. For 60 dage siden fik medarbejderne besked, om at de ikke ville have noget arbejde, hvis ikke Fisker fandt en vej ud af sine økonomiske problemer. Og det er altså ikke lykkes.
Den danske bilbranche-analytiker kalder Fiskers konkursbeskyttelse, som kommer efter at den østrigske afdeling af mærket drejede nøglen om, for mest forudsete i industrien i nyere tid.
– Hvad skulle OEM’er (en bilmærke, red.) også med en selskab, hvis eneste aktiv reelt er et lager af biler, som de nærmest må forærer væk, skriver den danske analytiker på sin LinkedIn-profil.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!