I lighed med Tesla sælger Fisker sine nye biler på egen hånd. Nu skifter det amerikanske mærke med danske Henrik Fisker i spidsen dog mening.
Fisker Inc., som den danske bildesigner Henrik Fisker har stiftet, skal ikke længere stå helt så meget på egne ben. Hverken i Europa eller i USA.
Det oplyser mærket i en pressemeddelse.
For at sætte yderligere skub i salget af mærkets biler vil Fikser skabe en såkaldt hybridmodel der består af partnerskaber med eksterne forholder i både USA og Europa.
De første forhandlerkontrakter forventes at være klar i slutningen af dette kvartal. Men hvor mange danske forhandlere det bliver til, er ikke oplyst.
LÆS OGSÅ: Kendt for vanvidskørsel – nu mister han 600.000 kroner
Lige nu sælges der kun nye Fisker-biler fra ét sted i Danmark. Nemlig Fiskers eget showroom i Taastrup.
– I løbet af 2023 er elbilmarkedet ændret dramatisk. Derfor transformerer Fisker sin strategiske indsats ved at udvide vores salgskanaler for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter Fisker Ocean og forberede lanceringen af yderligere fremtidige modeller.
– Som følge heraf udvikler vi vores forretningsmodel og har til hensigt at tilføje 50 forhandlerpartnere i USA og Canada og et tilsvarende antal forhandlerplaceringer i Europa i år, lyder det fra Henrik Fisker.
Modsæt andre mærker vil Fisker Inc. ikke kræve, at de udvalgte forhandlere laver markant om for at gøre plads til mærkets biler. I stedet vil Fisker tilbyde forhandlerne hjælp, så de hurtigst muligt kan få gang i salget, lyder det.
Men forhandlerne vil også skulle tilbyde finansering og forsikring på Fiskers nuværende model Ocean og de kommende biler fra mærket.
Beslutningen, Fisker nu har taget, er ikke grebet ud af den blå luft. Faktisk har mærket drøftet netop den strategi med flere forhandlere sin november 2023.