Kinesiske Polestar skal fremover ikke kun bygge biler i USA. Mærket skal også have udviklet det mest af sin software og andet IT i Indien.
Polestar 3 deler software med den problemramte Volvo EX90. Men slægtskabet bliver med tiden mindre, for nu flytter Polestar til Indien.
Det oplyser indiske Infosys i en pressemeddelelse.
Helt konkret er det størstedelen af software-udviklingen, som Polestar nu flytter til den indiske by Bangalore. Til formålet er der oprettet en helt ny afdeling af Polestar i Indien.
Her skal der udvikles alt fra mærkets kommende infotainmentsystemer, software og elektrisk/elektronisk teknologi, brugeroplevelse og on-demand-tjenester.
– Polestar starter et nyt kapitel i virksomhedens globale setup med vores partner Infosys.
– Vi ser frem til at opbygge køretøjsekspertise i Polestar Tech Hub for at understøtte vores voksende køretøjsportefølje og nye modellanceringer, siger Sven Bauer, der er chef for software hos Polestar.
At bilmærket rykker nu store dele af forretningen til Indien offentliggøres bare få dage før Polestar får ny administrerende direktør.
LÆS OGSÅ: Kinesere har opkøbt tysk bilfirma i krise
Michael Lohscheller, der tidligere har stået i spidsen for det skandaleramte VinFast efterfølger den fyrede landsmand, tyske Thomas Ingenlath.
Efter fyringen af Thomas Ingenlath er Polestar-aktien steget med op mod 180 procent og ligger nu et stykke over den ene dollar i værdi, som er minimumskravet på den amerikanske Nasdaq-børs.
Ifølge Polestar bliver ingen job i Sverige ramt eller nedlagt på grund af flytningen af software-afdelingen. Bilmærket kan dog rende ind i alvorlige problemer alligevel. Læs mere om det her.
Det Geely-ejede mærket er langt fra det eneste med forbindelse til Indien. Jaguar Land Rover-gruppen blev i 2008 købte af indiske Tata, der betalte Ford 2,3 milliarder dollar.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!