Ifølge forbrugerombudsmanden er reklamen klart vildledende.
Man kan ikke sige ét og så mene noget andet. I hvert fald ikke i en bilreklame. Det mener forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. Det gør byretten i Glostrup sådan set også.
Men i sommer kom Østre Landsret frem til andet resultatet. Det skriver Ritzau. Her blev forsikringsselskabet Alka frikendt for anklagen om vildledning i budskabet ‘Hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op’.
Det selvom der faktisk står i forsikringsselskabets betingelser, at de godt kan hæve prisen i tilfældet af en skade. Der står også, at en skade medfører en forhøjet selvrisiko og en udsættelse af en ellers planlagt, årlig præmienedsættelse.
LÆS OGSÅ: Kim fik bøder for 250.000 kr. – nu stopper vanvid om ‘glemte’ nummerplader
I Østre Landsret blev forsikringsselskabet frifundet for vildledende markedsføring, fordi man over for en kunde ikke havde hævet prisen efter en skade.
– Vi har hele tiden været overbevist om, at vi ikke har gjort noget forkert, sagde juridisk direktør i Tryg og Alka, Bettina Drejer Clausen, til Finanswatch.
Men anklagemyndigheden er altså stadig overbevist, om at man har en sag. Og nu har procesbevillingsnævnet i hvert fald givet dem ret så langt, at sagen i hvert fald er ‘principiel’.
Hvornår Højesteret tager sagen op, vides endnu ikke. Men i byretten fik Alka en bøde på 16,9 mio. kr. for reklamen.