Bilsalget i Danmark faldt markant i januar mรฅned. Men det var helt som forventet, lyder det fra branchen.
Bilsalget i 2024 begyndte virkelig slรธjt herhjemme. Faktisk faldt salget af nye biler med hele 15 procent i sidste mรฅned, altsรฅ nรฅr man sammenligner med januar 2023.
Der blev bare indregistreret 8.848 nye personbiler i lรธbet af รฅrets fรธrste mรฅned. Det viser tal fra de forskellige bilmรฆrker.
Det skriver brancheforeningen De Danske Bilimportรธrer i en pressemeddelelse.
Det er dog ikke noget, der bรธr komme bag pรฅ hverken bilisterne eller statskassen. Branchen havde faktisk forventet, at det ville se sรฅdan ud.
LรS OGSร : Bilmรฆrke afvist โ mรฅ ikke kรธre med i Formel 1
Faldet kan ifรธlge De Danske Bilimportรธrer forklares med den seneste aftale om at holde registreringsafgiften i ro, som nemlig fรธrst trรฅdte i kraft pr. 1. februar.
Der har altsรฅ vรฆret en mรฅned med hรธjere afgiftssatser pรฅ alle nye biler herhjemme, og det har i den grad fรฅet danskerne til at holde igen.
โ Danskerne er prisfรธlsomme, og derfor pรฅvirkes elbilsalget af et lavere bundfradrag i registreringsafgiften. Heldigvis hรฆves fradraget fra februar, hvor vi forventer, at der igen bliver sat strรธm til isรฆr elbilsalget,โ lyder det fra brancheforeningens direktรธr Mads Rรธrvig.
Den samme Mads Rรธrvig mener i รธvrigt, at det er pรฅ hรธje tid, at danskerne retter ind og kun kรธber elbiler. Lรฆs mere om det her.
Men heller ikke hos DI Bilbranchen kommer det faldende salg som nogen overraskelse. Direktรธr Thomas Mรธller Sรธrensen forklarer:
โ Det relativt lave salg i januar er endnu en huskekage til Christiansborg om, at danske bilkรธbere er meget prisbevidste. Selvom det ikke drejer sig om mange penge, har det lidt hรธjere bundfradrag fra 1. februar fรฅet mange kรธbere af elbiler til at vente med at kรธbe deres elbil.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: