Annonce:

Bilsalget i Rusland døde næsten i 2022

Med en nedgang på næsten 60 procent kan bilindustrien i Rusland notere sig et af sine værste år nogensinde.

Annonce:

En af de industrier i Rusland, som virkelig har kunnet mærket omverdens sanktioner, er bilindustrien. Ikke bare lukkede og forsvandt de fleste udenlandske mærker ud af landet. Generelt faldt salget af biler heftigt i Rusland sidste år.

LÆS OGSÅ: LADA genstarter produktionen – leverer biler uden airbags og ABS-bremser

End ikke beslutningen om genoplive det gamle sovjet-mærke Moskvitch kunne redde salget der skrumpede med 58,8 procent. Bare 687.370 biler blev det til. Det skal ses i forhold til 2021, hvor mere end 1,6 millioner biler kom på vejene i Rusland.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Og selvom tallet er uden salgsoplysninger fra Mercedes, BMW og Chevrolet – som alle er færdige i landet – viser det med alt tydelighed, at den russiske bilindustri er knæ.  Det gør især ondt på russerne, at Renault – som sad på 29 procent af markedet – har trukket sig ud af landet.

Ingen kan vide noget lige nu
Man valgte endda at sælge Lada tilbage til Rusland. Den beslutning har franskmændene dog fem år til lave om på. Hvis altså situationen i landet på den tid når at blive mere normal.

Lige nu ser fremtiden for bilindustrien i Rusland ikke ligefrem lys ud. Og så alligevel. Formanden for det russiske ‘Association of European Businesses’ mener, at salget af biler i 2023 kan vokse med 12 procent.


– Men i virkeligheden kan ingen forudse noget i den nuværende situation, citerer nyhedsbureauet Reuters ham for at sige.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også