Annonce:

Bjørn købte en Audi e-tron – nu må han ikke lade den op

Bjørn Fahlström er en af de Audi e-tron 55-ejere, der har fået besked på, at elbilen ikke må lades helt op på grund af brandfare.

– Den lader op under en carport, og man har set film af biler, der er begyndt at brænde, og det går frygteligt stærkt.

Sådan siger svenske Bjørn Fahlström til Carup.

Han er en af de Audi e-tron 55-ejere, der har fået besked på, at elbilen ikke må lades helt op. Det er ganske enkelt forbundet med fare for brand.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det er dog ikke kun svenske Audi-ejere, der har fået besked på, at deres biler ikke må lades helt op. Den samme besked fik amerikanske Audi-ejere tidligere på året.

LÆS OGSÅ: Folk der kører gaderæs er “uden for rækkevidde”, siger chef

I Bjørn Fahlströms tilfælde gjorde bilen selv opmærksom på, at der var behov for, at den kom på værksted.

Hos Audi har det vist sig, at der er problemer med batteripakken i e-tron 55. For at komme det til livs har tyskerne i første omgang installeret en software i bilerne, som advarer ejerne mod at lade batteriet til mere end 80 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Desuden overvåger softwaren batterier, så der angiveligt ikke opstår risiko for brand. Men meget mere har ejerne ikke fået at vide, hvis man spørger Bjørn Fahlström. Han har i hvert fald ikke.

Ifølge oplysninger fra de amerikanske myndigheder tilbagekalder Audi e-tron 55-modeller med batterier af typen E61V som producenten LG har leveret til biler produceret mellem maj 2020 og marts 2022.

Myndighederne siger, at fejl i batterierne kan betyde, at bilerne aflader af sig selv, og at batteripakken lider termisk overbelastning. Det er det sidste, som kan få batteriet til at selvantænde.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Det siges, at et mindre antal e-tron 55 allerede er futtet af i Canada og USA. Der er dog også videoer fra Israel der angiveligt viser en selvantændt Audi.

Det er ikke første gang, at Audi må tilbagekalde elbiler. Men det er ikke altid, at det er mærkets skyld. I december 2023 måtte mærket tilbagekalde næsten 100.000 elbiler, fordi ejerne er for dumme. Læs mere om det her.

e-tron-modellen, som bygges i Belgien, er i øvrigt på vej ud. Og meget tyder på, at det sker før tid, Audi overvejer nemlig at lukke hele fabrikken.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler