De skålformede sportskæder
Af de 5.000 eksemplarer kom 3.000 til Europa, og derfor er det ikke svært at finde en original bil i dag.
Kabinen er som i den almindelige femte generation af Celica med skålformede sportsstole, store analoge instrumenter med speedometer og omdrejningstæller foran føreren, aircon og et lidt stort og tykt rat.
Jeg sætter mig til rette, træder koblingen i bund og drejer den tynde nøgle. Nu lyder der først en metallisk hvæsen fulgt af et tordenskrald fra den eftermonterede sportsudstødning med en diameter som en faldstamme. Motoren hoster utålmodigt i tomgang som en racermotor, så lad os prøve at give gas.
Fanden ta’r ved den
Jeg finder første gear i den 5-trins manuelle gearkasse med temmelig lang vandring, dapper speederen og slipper koblingen. Ha-hump! Så holder vi der.
Bjørn griner, og opfordrer mig til at prøve igen, for motoren skal bare have nogle omdrejniger. Den kan tåle det! Ja, det skal du satme ikke sige to gange, så nu giver jeg den 4.000 o/min og slipper koblingen brat. Celica’en skriger af henrykkelse og pisker op i omdrejninger.
Lige før 5.000 tager fanden ved den, mens blow-off ventilen hyler og hvæser helt ekstremt højt (Bjørn vil føre den tilbage til den originale ventil, for man bliver træt af at høre på al den hvæsen i længden, siger han).
Tredje gear fra 5.000 til 7.000 o/min går lige så hurtigt, som du kan sige “hurtigt”, så hvad sker der? Det kan da umuligt være de originale 208 hk, der flår os fremad på den måde?
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Læs flere artikler efter annoncerne: