De blå partier Venstre og Liberal Alliance erkender nu, at man ikke vil afvise, at der skal indføres vejafgifter – såkaldt roadpricing – for personbiler i Danmark.
De blå partier, Venstre og Liberal Alliance, åbner nu op for muligheden for at indføre vejafgifter, også kendt som roadpricing, for personbiler i Danmark. Dette markerer et skift i holdningen hos partierne, der tidligere har været imod sådanne afgifter.
Det skriver Altinget.
Både Venstre og Liberal Alliance understreger dog, at en eventuel indførelse af vejafgifter ikke må føre til en samlet stigning i udgifterne for danske bilister.
Partiernes krav er, at de nuværende afgifter og omkostninger ved at være bilejer i Danmark skal omlægges, hvis vejafgifter bliver en realitet.
Der er dog stigninger på vej til danske bil-ejere. En aftale fra december 2020 betyder nemlig, at samtlige bilafgifter i Danmark stiger helt frem til og med 2026.
Desuden friholder den 4 år gamle aftale ingen personbiler. Selv veteranbiler, der kun kører ganske få kilometer om året, stiger med i alt 36,9 procent.
Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen, deler synspunktet om, at roadpricing kan være en nødvendig løsning i fremtiden. Han peger på, at der allerede er igangsat et forsøgsprojekt med roadpricing i et samarbejde mellem DTU og Sund & Bælt.
Forsøget undersøger effekten af roadpricing på trængslen i de største byer, Aarhus og København. Derudover inkluderer forsøget et scenarie for hele Danmark, hvor der vil være forhøjede takster for at køre i Aarhus, København, Odense og Aalborg.
– Jeg ser roadpricing som en ny mulighed for at løse nogle udfordringer, som ellers er relativt vanskellige at løse, siger Venstres transportordfører, Peter Juel-Jensen, til mediet.
Indførelsen af vejafgifter er et komplekst emne med potentielle konsekvenser for både bilister og synsmand. Det er derfor afgørende, at der foretages grundige analyser og undersøgelser, før en endelig beslutning træffes.
Der er allerede indført vejafgifter for både danske og udenlandske lastbiler på vejene herhjemme. Regeringen kalder også den nye regel for kilometerafgift, og den trådte i kraft 1. januar i år.
Kilometerafgiften betyder, at der er sendt helt nye fotovogne ud på vejene. Fotovognenes eneste opgave er at holde øje med, om vejafgiften nu også bliver betalt.