Annonce:

BMW 1M skriver historie – vandt rally på syntetisk benzin

En svensk ombygget BMW 1M har som den første bil i landet vundet et rallyløb ved at køre på syntetisk benzin. Målet er at sikre forbrændingsmotoren en fremtid.

Annonce:

Det kan godt lade sig gøre at komme frem i denne verden på syntetiske brændstoffer.

Det har DRIVE VXO Motorsport netop bevist ved at vinde den første afdeling af mesterskabet Rally-SM.

Bilen de gjorde det med, en ombygget BMW 1M, er nemlig udviklet til at køre på biobrændsel og syntetisk benzin. Nu topper chauffør PG Andersson med co-driver Anders Fredriksson tabellen i klassen for træk på to hjul.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver holdet i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Tesla sænker danske priser voldsomt igen

– Det var en vigtig sejr for holdet og et kæmpe løft for projektet, der har til formål at skabe en fremtidssikret rallybil uden at gå på kompromis med hverken ydeevne, holdbarhed eller underholdning.


– Noget vi håber kan skabe international gennemslagskraft inden for både motorsport og på offentlig vej, siger Hans Bååth, adm. direktør i DRIVE VXO.

Projektet med at ombygge BMW’en har været længe undervejs. Det begyndte allerede i sommeren 2022, da Volvo P1800 Cyan blev lanceret.

Ifølge det svenske rallyteam fik den racerbil nemlig interessen for – og efterspørgslen på – alternative brændstoffer til at stige. Og selvom P1800 Cyan kostede lige knap 5 millioner danske kroner stykket.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Vi var ikke vilde med at bygge en elektrisk version af Volvo P1800 Cyan, da grundideen var at bygge en moderne version af tresserikonet Volvo P1800.

– Sådan en bil skal være let, gerne under 1000 kg, og have en temperamentsfuld motor. At gøre den elektrisk ville have gjort den 50 % tungere og også fjernet meget af karakteren, siger Hans Bååth.

Målet er, at det syntetiske brændstof skal være let tilgængeligt, så forbrændingsmotoren kan køre videre i årtier fremover. Næste store prøvelse for rallyholdet, brændstoffet og BMW’en er en varm sommer, før man vil gentage en testkørsel i arktisk kulde.

Responsiv Iframe

I januar 2022 kørte holdet i temperaturer helt ned til minus 33 grader. Alligevel gennemførte man de to planlagte løb i Boden, der ligger i det absolut nordligste Sverige.

Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også