Modsat Mercedes-AMG holder BMWโs M-afdeling fast i, at 4 cylindre bare ikke er godt nok. Heller ikke C63-konkurrenten M3.
Mens den nuvรฆrende Mercedes C63 AMG har fรฅet hug for kun at have 4 cylindre, holder BMW fast i, at det ikke er godt nok. Altsรฅ til konkurrenten M3.
Det fortรฆller M-afdelingens chef Frank Van Meel i et interview til australske Drive.
Tvรฆrtimod har BMW lovet bรฅde at holde liv i V8-motoren og den mindre sรธster rรฆkkesekser, sรฅ lรฆnge โdet overhovedet er lovligtโ.
For selvom den fรธrste M3, E30-generation, faktisk ikke havde mere end 4 cylindre og 238 hestekrรฆfter, er det ikke noget, BMW skal tilbage til.
Det kom end ikke pรฅ tale med downsizing โ altsรฅ fรฆrre cylindre eller mindre slagvolumen โ af noget som helst, understreger Frank Van Meel.
โ Vi kommer med en elbil samtidig med, at vi holder liv i vores rรฆkkeseksermotor, lyder det fra M-chefen i en briefing med australske medier.
Dermed stรฅr Mercedes ret alene med ideen om, at 4 cylindre er rigeligt. Selv Audi, som dropper V8-motoren i den kommende RS6, vil ikke gรฅ sรฅ langt ned. Lรฆs mere om det her.
Tilbage hos BMW er man helt klar i mรฆlet om, hvorfor forbrรฆndingsmotoren er vรฆrd at holde i live. Som et af de fรฅ stรธrre bilmรฆrker har Mรผnchen-folket da ogsรฅ nรฆgtet at sรฆtte en slutdato pรฅ benzin- og dieselmotorerne.
โ Rรฆkkesekseren er i lighed med V8-motoren en meget ikonisk motor. Og den passer perfekt i netop M3, nรฅr det kommer til vรฆgtforholdet i forhold til antallet af hestekrรฆfter og kรธredynamik.
โ Downsizing gรธr det meget svรฆrt at holde fast i performance. Isรฆr hvis du gรฅr efter den slags pรฅ en bane med en 4-cylindret bil.
โ Og M3โeren bruges meget pรฅ bane. Derfor er det ogsรฅ udelukket at downsizโe noget som helst.
Frank Van Meel er heller ikke sikker pรฅ, at livet er lettere for konkurrenterne hos Mercedes, selvom deres motor er mindre. De smรฅ, 4-cylindrede biler slipper nemlig ikke for at leve op til prรฆcist de samme emissionskrav som alle andre.
โ For at vรฆre helt รฆrlig; nรฅr du kigger pรฅ andre biler (konkurrenternes, red.), ser du pรฅ beslutninger, der blev taget for mere eller mindre fem รฅr siden.
โ Den slags skal man ikke basere beslutninger pรฅ. For nรฅr man ser pรฅ, hvad andre gรธr, er det allerede for sent.
โ Jeg er fra Holland. Og her har vi et ordsprog, der gรฅr noget i retning af; Nรฅr du er til havs, skal du ikke fรธlge efter alle de andre skibe. Du skal navigere efter stjernerne, for det holder dig fra at brage ind i kysten.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: