Priskrigen i Kina eskalerer. BMW sรฆnker prisen pรฅ 5-serien med 140.000 kroner, samtidig sletter Tesla renten pรฅ en rรฆkke billรฅn.
Kinas bilmarked rystes af en voldsom priskrig. Konkurrencen presser bilproducenterne hรฅrdt. BMW giver nu en stor rabat pรฅ den nye 5-serie. Tesla og Xiaomi bruger ogsรฅ nye metoder for at lokke kunder til.
BMW mรฆrker presset tydeligt. Den nye, udvidede BMW 525Li M-Sport sรฆlges nu markant billigere i Beijing. Prisen er sat ned til omkring 400.000 kroner ifรธlge kinesiske medier.
Det svarer til en rabat pรฅ cirka 140.000 danske kroner. Det er et stort belรธb for en ny bilmodel. Tyske premium-mรฆrker har generelt svรฆrt ved salget i Kina for tiden.
Andre mรฆrker fรธlger trop med prisnedsรฆttelser. Ford tilbyder for eksempel den nye Territory plug-in hybrid SUV billigt. Den koster nu under 130.000 kroner efter en rabat pรฅ cirka 26.650 kroner.
Den elegante sedan MG7 har ogsรฅ fรฅet justeret prisen nedad. Den koster nu omkring 97.500 kroner. Kรธbere kan desuden fรฅ en bonus pรฅ cirka 7.150 kroner for deres gamle bil, hvis den stadig kรธrer.
Tesla og Xiaomi lokker ogsรฅ med tilbud
Tesla bruger finansiering som vรฅben i priskrigen. Kinesiske kunder kan kรธbe den nye Model Y Juniper. De kan ogsรฅ kรธbe Model 3 uden at betale renter.
Tilbuddet om nulrente gรฆlder i op til fem รฅr for Model 3. Det gรธr bilen mere tilgรฆngelig for mange kรธbere. Det er en genindfรธrelse af et tidligere lignende tilbud fra Tesla i Kina.
Selv nye spillere som Xiaomi mรฆrker konkurrencen. De skal ogsรฅ tilbyde ekstra fordele for at tiltrรฆkke kunder. Deres elbil SU7 Ultra er kendt for sin hรธje ydeevne.
Ved kรธb af SU7 Ultra tilbyder Xiaomi en kulfiberpakke. Pakken har en vรฆrdi af cirka 81.250 danske kroner. Det skal gรธre topmodellen, som har over 1.000 hestekrรฆfter, mere attraktiv.
Den hรฅrde priskrig har store konsekvenser for bilproducenterne. Nogle producenter kรฆmper med รธkonomien. Det gรฆlder ogsรฅ store spillere som SAIC.
Bilmรฆrker kรฆmper med รธkonomien
SAIC ejer blandt andet ejer det tidligere britiske MG-mรฆrke, og herfra lyder det, at man sรฆtter penge til pรฅ flere af sine biler. Det betyder, at produktionsomkostningerne overstiger salgsprisen for de pรฅgรฆldende modeller.
Den manglende avance skal dรฆkke alle andre omkostninger for bilproducenten. Det presser bilproducenternes รธkonomi voldsomt. Det skaber usikkerhed pรฅ det store kinesiske marked.
Situationen forvรฆrres for europรฆiske mรฆrker af potentiel ny told pรฅ 25 procent fra USA. Nogle iagttagere forudser en hรฅrd udskilning i Kina. Kun de stรฆrkeste bilproducenter forventes at overleve den nuvรฆrende priskrig.
Der er ogsรฅ meldinger om problemer for andre etablerede mรฆrker. For nylig kom det frem, at 40 Mercedes-forhandlere mรฅtte lukke i Kina. Det viser presset pรฅ premium-segmentet i landet.
Priskrigen i Kina viser et marked under stor forandring. Mange nye kinesiske bilmรฆrker presser de etablerede spillere fra Europa, USA og Japan.
Du kan lรฆse meget mere om nye bilmodeller, tests og nyheder fra hele industrien, herunder den krise som man lige nu er kastet ud i, hver dag her pรฅ Boosted.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk