Mens mange bilproducenter ikke kan komme hurtigt nok væk fra forbrændingsmotoren, advarer BMW nu igen mod give slip på benzin og diesel.
Som et af de eneste, større europæiske mærker har BMW ikke sat en dato for, hvornår man i München siger farvel til forbrændingsmotoren. Faktisk advarer BMW nu igen mod at gøre netop det.
Mærkets administrerende direktør Oliver Zipse har allerede givet sin holdning til kende. EU’s forslag om at forbyde salget af nye benzin-og dieselbiler i 2035 er både en forkert og forhastet beslutning, hvis det da kommer dertil.
Og for nylig gentog direktøren det synspunkt. Det skete i forbindelse med den tyske konference Innovation Day som netop er afholdt i byen Erlangen. Her fik Zipse i øvrigt også sagt, hvad han mener om brintbilen. Det bør nemlig gå langt hurtigere, end det gør, med at få rullet noget infrastruktur med brint-stationer ud.
Det vil også være til gavn for bilister. Fordi de modsat elbiler med ladestander netop ikke behøver investere i en hjemmelader for at være helt på den sikre side. Desuden, påpeger den tyske topchef, vil konventionelle tankstationer med lethed kunne konverteres fra at være fyldt med diesel og benzin til brint. Altså hvis det er, hvad man vil.
Faktisk – påpeger BMW-toppen – vil det bare tage to dage at bygge den traditionelle tankstation om til brint-station.
Et hårdt farvel skaber noget, ingen kan kontrollere
Oliver Zipse brugte sin taletid på at gøre det meget begribeligt for forsamlingen ved den tyske konference. Det skriver erhvervsmediet Wirtschaftswoche.
– Vi mener, det vil være forkert at droppe forbrændingsmotoren i Europa.
Bilindustrien vil ikke kunne klare presset, hvis kun én form for brændstof er lovlig. Den vil i hvert fald se markant anderledes ud både i skala og struktur, mener Oliver Zipse. Et meget pludseligt farvel til forbrændingsmotoren vil desuden skabe ‘noget ingen har kontrol over’, lyder det.
BMW er i øvrigt ikke ene om at tro på fordelene ved brint og brændselsceller frem for ladestanderen. Det samme gør en række japanske bilproducenter. Herunder Toyota. Her tester man desuden motorer der kan forbrænde brint. Det samme gør Porsche i øvrigt. Sidstnævnte har sågar udvikle en potent V8-motor – læs mere om det her.