Offentligheden har i mange år kendt til, at BMW troede, Mercedes udviklede en 16-cylindret S-Klasse og derfor ville svare igen med en 7-Serie. Men der gemmer sig endnu en.
I 1987 udviklede BMW en 16-cylindret 7-Serie, fordi tyskerne troede, at Mercedes ville gøre alvor af en S-Klasse med det samme antal cylindre.
Den formodning viste sig ikke at holde stik. Men E32’eren med tilnavnet Goldfisch viser sig nu ikke at være den eneste gadebil med V16-motor, som mærket fra München har arbejdet på.
I 1990 – hele 4 år før produktionen af E32-afløseren E38 – flikkede BMW i dybeste hemmelighed endnu en V16-motoriseret 7-Serie sammen.
Motoren er af samme støbning som i E32 Goldfisch, der netop har kunnet opleves på Custom Motor Show i Sverige. Det vil sige en 6,7-liters sag med 16 cylindre, 348 hestekræfter og en 5-trins automatgearkasse.
LÆS OGSÅ: Vrede bilister skærer fotofælder ned med vinkelslibere
Efter en gammel, tysk gentlemen-aftale om tophastighed begrænsede BMW også ‘den anden’ Goldfisch til 250 km/t. Den bil kan lige nu opleves på Techno-Classica-messen i Essen, Tyskland.
Hvorfor BMW hele to gange forsøgte sig med en V16-motor i en gadebil uden at gøre alvor af det, melder historien desværre ikke noget om i denne omgang.
BMW-fans kan kun håbe, at mærket med tiden er klar til at afsløre lidt mere af historien bag. Men selvom 1990 er 34 år væk, er V16-motoren faktisk ikke død. Bugatti fortsætter med den. Læs mere om den historie her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!