Er V8-motoren død? Nej, ikke hvis man spørger BMW. M-afdelingen får også lagt en otte cylindrede maskine i den næste M5.
Mens Mercedes sammen med Audi ikke kan komme hurtigt nok væk fra forbrændingsmotoren, har BMW bestemt ikke lige så travlt. Snarere det lige omvendt. Den næste M5 er allerede spottet af diverse spionfotografer, og i et interview med indbudte journalister bekræftede M-folkene, at den næste top-5’er holder fast i forbrændingsmotoren og sine otte cylindre.
Løsningen er elektrificering. Delvis elektrficering for nu at være mere præcis. For at leve op til stadigt strengere emissionskrav vil den kommende M5 være den første hybridbil i M-afdelingens historie. M-chef Hans Rahn fik sagt, at den kommende M5 beholder sin V8’er, fordi den bliver til en plugin-hybrid, men meget mere ville Hans Rahn desværre ikke sige.
Vi kender altså ikke specifikationerne. Men det vil ikke være noget helt skævt bud, at gætte på at M5’eren beholder den nuværende fire-liters biturbo-benziner. Det er nu ikke noget svært gæt, for BMW har kun én V8’er på programmet. Nemlig S68-motoren. Den skal til gengæld ikke kun bruges i gadeiler (foruden M5’eren ligger motoren allerede i X7 M60i, og den skal bruges i kommende udgaver af X5 og X6) – nej, BMW bruger også motoren til deres Le Mans-hyperbil.