Bรฅde nรฅr det kommer til ladetid, rรฆkkevidden og prisen pรฅ elbiler, vil BMW snart vรฆre fรธrende. Det er chefen ikke i tvivl om.
Lige om lidt er det BMW, Tesla og alle andre bilproducenter skal slรฅ. I hvert fald nรฅr det kommer til elbiler. Det mener mรฆrkets รธverste chef, Oliver Zipse.
LรS OGSร : Sker 2.500 gange hvert รฅr โ men denne p-afgift er nem at undgรฅ
Tyskernes nye elbil-platform โneue klasseโ bliver ifรธlge Zipse nemlig den nye standard, nรฅr det kommer til elbiler. Altsรฅ bรฅde hvad angรฅr ladetid, rรฆkkevidde og selve elbilens pris. Det var budskabet, den administrerende direktรธr kom til CES-messen i sidste uge med.
Pรฅ elektronikmessen, som fandt sted Las Vegas, kom Oliver Zipse dog ikke ind pรฅ, om BMW har tรฆnkt sig at blive et mรฆrke som udelukkende producerer elbiler. Modsat andre bilmรฆrker har BMW nemlig lรฆnge afstรฅet fra at afskรฆre forbrรฆndingsmotoren helt.
Fรธrste bil skal bygges i Ungarn
Det samme har en rรฆkke japanske bilproducenter. Bl.a. Toyota. Men BMW mener det altsรฅ alligevel, nรฅr de producerer elbiler. Pรฅ papiret ser mรฆrkets elbilplaner da ogsรฅ imponerende ud. Blandt andet fordi man til Neue Klasse-bilerne vil bruge de sรฅkaldte Solid State-batterier.
Modsat lithium-ion-batteriet skal der i et solid state-batteri nemlig ikke bruges det svรฆrt tilgรฆngelige grundstof cobolt. Noget andet, BMW lover, at Neue Klasse-bilernes batterier kan, er at forbedre rรฆkkevidden. Et sted mellem 20 og 30 procent i forhold til de nuvรฆrende lithium-ion-batterier, siger Oliver Zipse.
Hvor meget hold der sรฅ er det, mรฅ vi vente til 2025 med at fรฅ at se. Her er det planen, at BMW sender den fรธrste Neue Klasse-bil pรฅ vejene. En sedan bygget i Ungarn.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk