I 2015 præsenterede BMW sine kunder og omverdenen for håndbevægelser til kontrol af flere funktioner i kabinen. Det var dog upopulært, og nu dropper tyskerne ideen.
BMW har besluttet at fjerne en funktion, som de introducerede tilbage i 2015: gestusstyring. Funktionen, der lod føreren styre visse funktioner med håndbevægelser, blev oprindeligt lanceret i den daværende nye 7-serie.
BMW har erkendt, at funktionen ikke blev brugt af mange bilejere. BMW mener, at stemmestyring nu er et mere effektivt alternativ til gestusstyring.
Ifølge BMW Blog skyldes beslutningen om at droppe gestusstyring, at mærkets nye stemmestyringssystem, drevet af kunstig intelligens, er blevet så meget bedre, at det er det bedste alternativ.
Gestusstyring var en funktion, der tillod føreren at justere lydstyrken ved at dreje fingrene i luften eller skifte sang ved at bevæge hånden mod venstre eller højre.
Funktionen var dog ikke særlig synlig i bilerne, medmindre man vidste, at den eksisterede, og selv da var den ikke nødvendigvis praktisk i brug.
BMW introducerer nu en ny generation af biler kaldet Neue Klasse, som vil have helt ny software og hardware. Faktisk mener tyskerne, at en af de første biler minder om E30 3-Serien. Læs mere om det her.
Neue Klasse-bilerne skal bygges på en platform, der både kan rumme elbilerne og dem med forbrændingsmotor.
Interiøret vil også være mere teknologisk avanceret med funktioner som et head-up display, der strækker sig fra den ene side af forruden til den anden. Også selvom tyskernes topchef mener, at de helt store skærme ender med at blive forbudt.
Rattet i nye BMW’er vil have touch-knapper. Det er endnu uvist, om tyskerne holder fast i den strategi, i en tid hvor flere af de største konkurrenter erkender, at kunderne heller vil have fysiske knapper.
Eksempelvis har Volkswagen erkendt, at de fysiske knapper er noget, kunderne heller vil have. Hyundai siger det samme.
Også hos det amerikanske Lucid Motors mener man, at knapperne er kommet for at blive. Det er blandt på grund af knapperne, at mærket mener at være mindst 7 år foran konkurrenten Tesla. Læs den og flere spændende historier Boosted – hver dag.