Det er 25 år og et par måneder siden, den sidste BMW E31 – den første 8 Serie – forlod samlebåndet i 1999. Nu genopstår bilen med V10-motor fra 10’ernes M5.
BMW havde store planer med den første 8 Serie. E31 blev bare aldrig det ikon i toppen af modelprogrammet, mærket havde håbet på.
Især fordi planerne om en M8 blev skrottet i sidste øjeblik. Bilen, der kom ud af det – nemlig 850CSi – har kun to M-logoer. Et under hver dør.
Nu er der gået 25 år. Og i lighed med Ford Sierra Cosworth genopstår den lange tysker. Navnet er 858 CSL. Hvilket skyldes motorvalget.
Væk er den 5,6-liters V12-motor, der egentlig ‘bare’ er to rækkeseksere boltet sammen. Og i stedet er der lagt en V10-motor på dens plads.
LÆS OGSÅ: Haas må ikke forlade Holland – skylder 60 millioner
Motoren kommer fra E60-generationen af M5. Hvilket så faktisk heller ikke betyder en 5-liters sag som normalt. For slagvolumen er øget til 5,8 liter. Deraf navnet 858 CSL.
Udover motoren har den nye E31 fået andre forlygter, en sekstrins manuel gearkasse og et om muligt endnu bredere karosseri. Det er Reyn Speed Shop, der står bag projektet og de brugte Monterey til at præsentere det for offentligheden.
Den dårlige nyhed? Der skal – i lighed med den Ford Sierra Cosworth vi omtalte tidligere i denne artikel – kun bygges én eneste bil. Af samme grund ved vi heller ikke noget om prisen.
Det gør vi faktisk heller ikke, når det kommer til præstationer. Men vi kan roligt regne med de 507 hestekræfter og 520 Nm som fabriksbilen har at gøre godt med.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!