Det er Tesla og ikke BMW der halter bagefter. I hvert fald hvis man spørger BMW selv.
– Tesla er nødt til at lukke hullet til os og ikke omvendt. Faktisk kan vi ikke se noget hul til Tesla.
BMW’s produktionschef Milan Nedeljkovic er ikke i tvivl, om hvem der halter efter hvem, når det kommer til batteriteknologi.
Det fortalte han for nylig i et interview til Automotive News Europe.
BMW-chefens selvsikkerhed understreger ifølge mediet, hvor meget det tyske mærke tror på, at man i München har fat i noget af det rigtige, når det kommer til battericelle-teknologi til elbiler.
LÆS OGSÅ: Medie: Helt andet bilmærke overtager Audis plads i Formel 1
For at sætte udmeldingen lidt i perspektiv solgte hele BMW Group, der foruden BMW består af Mini, færre end 100.000 elbiler i 3. kvartal af 2023. Til sammenligning solgte Tesla 435.000 biler i samme periode.
På den anden side voksede BMW’s elbilsalg med hele 80 procent i perioden, når man sammenligner med 3. kvartal 2022. Tesla formåede ‘kun’ at øget salget med 27 procent.
BMW siger, at hemmeligheden i de nye battericeller ligger i produktionsomkostningerne. Sammenlignet med tidligere batterier mener tyskerne at have fundet besparelser på op til 30 procent. Ligesom rækkevidden i snit kan øges med 30 procent.