BMW’s M-afdeling mener selv, at de har designet den nye M5, så det ikke kan mærkes, at den vejer mere end nogensinde før.
Med en vægt på 2.444 kilo er den nye BMW M5 ingen letvægter. Faktisk har bilen aldrig været tungere.
Alligevel er BMW-folkene sure, over at bilen uden for fabrikken ikke bare betragtes som men direkte kaldes overvægtig – tyk med andre ord.
Det fortæller M-chefen Frank van Meel i et interview med BMW Blog. I samme interview, hvori han gør det klart, at den næste M3 også får forbrændingsmotoren, lufter M-chefen sin frustration over den modtagelse bilen har fået. Især på det store internet.
I interviewet mener Frank van Meel, at man ikke kan sige noget om, hvordan en bil kører ud fra tal i ‘et Excel-ark’. Topchefen forsvarer sig med, at M-folkene har gjort meget for og lagt passion i ‘at skjule vægten’.
Faktisk overvejede M-toppen, om man ikke bare skulle tage springet og helt forlade forbrændingsmotoren i den nye M5, dengang den var under udvikling.
LÆS OGSÅ: Elbil til 800.000 kr. fik vejhjælp første dag: “Ikke ualmindeligt”
Omvendt mener tyskerne, at den eneste måde at holde den 4,4-liters V8-motor i live på var ved at elektrificere drivlinjen. Og det bidrager desværre markant til vægten. Men kritikken synes BMW altså ikke er helt fair.
Den nye M5 deler i øvrigt motor med en bil, BMW i det hele taget har svært ved at sælge. Faktisk er salget aldrig rigtig kommet i gang. Faktisk fortsætter det bare med at falde. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!