Hvis EU forbyder nye benzin-og dieselbiler allerede i 2030, er BMW klar med fossilfrie alternativer til kunderne, lover mærkets administerende direktør.
Rygterne om forbrændingsmotorens død stærkt overdrevene. Der er stadig en masse liv tilbage i fossilbilen. Og både diesel-og benzinbilerne vil køre rundt mange år endnu.
Men når det er sagt, vil det muligvis meget snart ikke være muligt at købe nye diesel-og benzinbiler. Og nogle steder kommer det formentlig til at ske hurtigere end andre. Lige nu forekommer det mest sandsynligt, at Europa bliver det første kontinent, hvor nye fossilbiler forbydes.
Kan ske allerede i 2030
EU har allerede foreslået at forbyde salget af nye fossilbiler i 2035. Og hvis det sker, er i hvert fald BMW klar. Det siger mærkets administerende direktør, Oliver Zipse, nu i et interview med Automotive News.
LÆS OGSÅ: BMW har INGEN planer om at forlade forbrændingsmotoren
Faktisk, siger direktøren, forbedrer man hos BMW sig aktivt på, at forbuddet mod nye forbrændingsmotorer kan være en realitet allerede fem år før. Altså i 2030. Det er selvfølgelig en ren hypotetisk overvejelse på nuværende tidspunkt.
Ikke desto mindre vil BMW være klar, hvis forbrændingsmotoren om bare ni år bliver forbudt i EU.
Vi er klar, men…
Faktisk hævder administrerende direktør Oliver Zipse, at det tyske luksusmærke aktivt forbereder sig på et hypotetisk forbud mod forbrændingsmotorer, der ville komme på plads fem år før, i 2030.
På en konference, der blev holdt i Nuertingen nær Stuttgart, satte topchefen da også spørgsmålstegn ved, om det at forbyde fossilbilen overhovedet er en god ide.
Ikke desto mindre understregede Zipse, at alle mærker i BMW Group AG – altså inklusiv Mini og Rolls Royce – vil være klar med elbiler fra 2030.
Det hele skal ses i lyset af, at BMW i modsætning til mange af sine konkurrenter endnu ikke har sat en dato på, hvornår man vil udfase forbrændingsmotoren. Faktisk håber man i München at kunne holde liv i fossilbilen så længe som muligt.
Sådan gør de andre
Det står i kontrast til et mærke som Jaguar. Englænderne har sagt, at de vil “føre an” ved i 2025 udelukkende at producere elbiler. Volvo og Bentley har tænkt sig at gøre det samme. Bare først ved udgangen af dette årti.
Mercedes har sagt, at man vil producere nul-emissionsbiler fra 2030. Men altså kun på markeder hvor det er nødvendigt. Nogle lignende kommer til at ske hos Audi. I Ingolstadt vil man indstille produktionen af benzin- og dieselbiler i 2033.
Mens fossildrevne Audier forsat skal produceres i Kina.
BMW har først en egentlig EV-platform klar i 2025. Her vil mærkets ‘Neue Klasse’ introducere en række af næste-generations elbiler. I mellemtiden vil BMW elektrificere så meget af deres nuværende modelprogram som muligt.