Det bliver ikke BMW, der står på den priskrig, som ligne nu ellers raser godt og grundigt på markedet for elbiler.
Renualt har lige valgt at gøre det på en række biler hjemme. Det samme har flere af de helt nye, kina-mærker.
Men hos BMW afviser man at følge den trend, der ellers peger i retningen af billigere elbiler. Tyskernes forretning har ganske enkelt brug for det.
I München kan mærket nemlig notere sig, at bilisterne køber biler alligevel. Også selvom BMW Group, der udover BMW tæller Mini og Rolls Royce, tager mere for dem.
BMW’s seneste kvartalregnskab afslører, at koncernen leverede 621.699 biler i tredje kvartal. En stigning på 5,8 procent i forhold til samme periode sidste. Så cheferne har ikke travlt med at sætte prisen ned.
LÆS OGSÅ: Nye tal: Danskerne kører langsommere end nogensinde før
Heller ikke når det kommer til elbiler. Hele 93.931 elbiler blev solgt på tværs af mærkerne i BMW Group. En stigning på hele 79,6 procent i forhold til perioden sidste år.
Over for Reuters afviser chefen for det hele hos BMW, Oliver Zipse, at der er grund til at justere priserne nedad.
Heller ikke på det kinesiske marked, hvor mærket ellers sælger absolut flest biler.
– Vi har absolut ingen interesse i at skære i priserne for at opnå markedsandele. Det er ikke vores strategi.
– Og som det ses, er vi stand til at vokse betragteligt selv med de priser (vi har, red.), siger Zipse.