Først Kia, så Polestar, og nu melder BMW sig i køen af bilmærker, der ikke kan lade være med at stikke til Tesla. Kan du se hvordan?
Den tyske bilproducent BMW håner Tesla i en ny reklamekampagne. Kampagnen anvendes til at markedsføre BMWs model i4 – lige nu specifikt for at kapre Tesla-kunder.
Det er BMW i Canada, som har anvendt et specifikt slogan i annoncer på sociale medier som Instagram samt på firmaets egen hjemmeside.
Her promoveres BMW i4, en bilmodel der modtog en pris som årets elbil i Canada for nylig, med ordene: „Tested, not protested.‟
Sloganet refererer tydeligt til den modgang, som Tesla har oplevet i den seneste tid. Med beskeden signalerer BMW, at tyskernes elbiler gennemgår grundige tests og ikke er genstand for den type protester, som har ramt Tesla.
Markedsføring, hvor bilproducenter refererer til hinanden, er ikke et ukendt fænomen i branchen. Faktisk har BMW i mange år ligget i mere eller mindre godmodige drillerier med både Mercedes og Audi, og nu er turen altså kommet til Tesla.
Konkurrenterne gør det også
Tesla har da også flere gange været genstand for omtale i medierne for alt andet end biler fra fabrikkerne rundt omkring i verden.
Der har været historier om arbejdsforhold, juridiske spidsfindigheder, opmærksomhed omkring virksomhedens direktør Elon Musk, og senest den faldende aktiekurs.
Derudover har der været skrevet om hærværk mod Tesla-forhandlere, ladestationer og ejere. BMWs træk kommer da også kun ganske kort efter, at andre bilmærker har langt ud efter Tesla for at få kunder i butikken.
Kia i Norge delte et billede af en Kia EV3 med klistermærket „I bought this before Elon went crazy.‟ Det sydkoreanske bilmærke måtte dog trække reklamen tilbage igen. Læs mere om det her.
Også hos Polestar har man været ude med riven. I USA vil mærket ligefrem give Tesla-ejere enorme rabatter. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: