Det dødefødte flagskib fra BMW’s M-afdeling er i dag en klassiker, kun de færreste kender. Og derfor har den fået kærlig behandling hos BMW Group Classic.
Faktisk har BMW lovet, at vi får lov at se E31 M8 prototype på vejene. Vejret skal bare lige være til det først.
Og selvom vi umådeligt gerne vil se – og høre – den højrøde top-8’er, forstår vi godt BMW’s overvejelser. Der findes nemlig kun dette ene eksemplar i hele verden, hvilket der egentlig også er en meget logisk forklaring på.
Da M8’eren stod færdig, trak de øverste chefer nemlig stikket på projektet. Bilen ville være alt for dyr at sende i produktion, lød vurderingen dengang. M-folkene nåede ikke engang at vise M8 frem for offentligheden, før de fik besked på at pakke den væk.
Der skulle gå 18 år, før BMW ville fortælle, at man i 1992 havde planer om at sende en 8 Serie med M-logo og 640 hestekræfter fra en 6,1-liters V12 på gaden.
En vild slankekur
I E31 M8 Prototype handler det hele om vægt. Et par kilo her og flere via kufliber-skålsæder kilo der. Vægt, vægt, VÆGT!
Faktisk gik BMW’s ingeniører så meget op i M8’erens slankekur, at man sparede de ellers så ikoniske klaplygter væk. En manøvre der vel skar hundrede gram – optimistisk set.
Men det betyder til gengæld, at E31 M8 er hele 415 kilo lettere end den egentlig topmodel 850CSi.
Men BMW-folkene gjorde mere end at jagte vægt. Selve balancen i bilen skulle også spille 100 procent. At man derfor flyttede oliereservoiret om i bagagerummet, siger noget om hvor langt, BMW-folkene gik.
Når motoren kører, kan man høre olien løbe langs taget, skulle en af BMW-folkene fra dengang eftersigende have sagt om bilen.