En brandteknisk undersøgelse bekræfter nu, at en dansk BMW-ejer måtte se sin bil brænde op på grund af en kendt men kedelig fabriksfejl.
BMW er på skideren. Over de seneste måneder er en række biler fra det tyske mærke nemlig brændt op på de danske veje. Og nu har én af de bilister, det skete for, fået bekræftet årsagen.
Den brandtekniske undersøgelse konkluderer nemlig, at EGR-køleren på en leaset BMW 118d var det, der fik bilen til at gå op i flammer. Det skriver Ekstra Bladet.
‘Test af sod fra indsugningsmanifolden og fra EGR-køleren giver et svagt udslag for indhold af glykol, der indikerer, at der findes glykol i sod- og olierester i EGR-kølers afgangsrør og indsugningsmanifolden,’ lyder det i rapporten fra Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut.
Rapporten peger endvidere på, at et læk af glykol, der er gået i forbindelse med sod i indsugningsmanifolden, fik Bimmeren til at blusse op.
Præcis samme fejl har BMW tidligere erkendt og tilbagekaldt biler på baggrund af. Danske BMW-ejere er langt fra de eneste som frygter brændende dieselbiler. Det samme gør de i Sydkorea, hvor det tyske mærke i 2018 fik bøde på 77 millioner kr. for at skjule årsagen til brænde i over 50 biler.
Men fejlen plager altså stadig det tyske mærke. BMW har tidligere villet udtale sig om sagen – der nu igen har betyder tusindvis af tilbagekaldelser i Danmark – men nu kan avisen ikke få mærket i tale.
Ejeren – der nu ved, at EGR-køleren fik hans bil til at brænde op – siger også, at den servicemedarbejder, han havde dialogen med hos BMW – har ‘fået mundkurv på’.