Med torsdagens offentliggørelse af et øget samarbejde mellem Toyota og BMW om brint-teknologien, står det klart, at BMW vil sende brintbilen i masseproduktion.
Nu er det ikke bare en idé og lidt prototyper – med torsdagens offentliggørelse af et øget samarbejde mellem Toyota og BMW står det klart, at sidstnævnte vil lave en serieproduktion ud af brintbilen.
Det skriver det tyske bilmærke i en pressemeddelelse.
BMW vil lancere den første brintdrevne bil allerede i 2028, på samme tidspunkt skal pilotprojektet med en række iX5 Hydrogen-modeller, der lige nu kører testkilometre, evalueres.
– Brinten fungerer som et effektivt lagersystem for vedvarende energikilder, hjælper med at balancere udbud og efterspørgsel og muliggør en mere stabil og pålidelig integration af vedvarende energikilder i energinettet.
LÆS OGSÅ: Danskere holder i kø: “Der er for meget benzin”
– Brint er den manglende brik til at fuldende det elektriske mobilitetspuslespil, hvor batteridrevne systemer ikke er en optimal løsning, skriver BMW.
BMW har i et begrænset omfang bygget iX5 Hydrogen, der lige nu fungerer som kørende eksperimenter. Men bilerne har allerede vist sig at være billigere end andre X5-udgaver med forbrændingsmotor.
Herhjemme holder Toyota-importøren stædigt fast i brintbilen Mirai, selvom der faktisk ikke er en eneste brintstation tilbage i Danmark.
Det fremgår ikke af Toyotas pressemeddelelse om det nye samarbejde, om japanerne vil føje endnu en brintbil til modelprogrammet.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk