Annonce:

BMW kræver at elbiler får deres egne bane på motorvejen

BMW ser helst, at elbilerne får deres eget spor på motorvejen. Det skal få flere til at vælge én, mener produktionschef Milan Nedeljković.

Annonce:

Diverse regeringer er ikke de eneste, der mener, at folk i elbiler skal støttes. Det mener BMW også.

Faktisk er mærkets produktionschef, Milan Nedeljković, klar til at gå så langt for folk i elbiler, at han nu på det tyske mærkes vegne kommer med flere kontroversielle forslag.

Det kommer frem i et interview, som han har givet til mediet Münchner Merkur.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– For eksempel privilegeret adgang til bymidter, gratis parkering eller en særlig vognbane på motorvejen.

LÆS OGSÅ: Motor døde af fejl siger FDM – Citroën nægter at hjælpe Eva

– Hvis man konstant bliver overhalet af elbiler, når man sidder fast i en trafikkø, ville mange helt sikkert overveje at skifte til en elbil, siger Nedeljković.

Udtalelserne skal ikke bare ses som et udtryk for, at BMW gerne vil sælge flere elbiler. Mærket fra München er fra 1. januar 2025 direkte tvunget til det. I hvert fald hvis de vil undgå bøder fra EU’s side.

Næste år strammer EU nemlig kravene til den samlede mængde CO2, som bilmærkernes modelprogram må udlede. Og det er BMW ikke helt tilfreds med.

Faktisk har Nedeljkovićs øverste chef, Oliver Zipse, allerede sagt, at BMW bør få lov til at forurene mere. Det samme mener Volkswagen i øvrigt. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Tilbage hos BMW mener Nedeljković, at hans forslag er et alternativ til EU’s planlagte forbud mod forbrændingsmotoren. Noget han – i lighed med de andre BMW-chefer – i forvejen ikke giver meget for.

Produktionschefens idé er dog ikke ny. Faktisk drøftede Tysklands regering præcis det samme tiltag for et år siden. Altså med den forskel, at det særlige spor på motorvejen så også skulle bruges af den kollektive bus-trafik.

BMW – eller som nævnt Volkswagen – er ikke de eneste, der mærker presset i bilindustrien. Tværtimod er der et større blodbad i gang, som flere virksomheder allerede er faldet for.

Responsiv Iframe

Fælgfirmaet BBS står over for sin 5. konkurs i virksomhedens historie, Recaro er på vej i samme retning. Og det kinesiske bilmærke HiPhi meddelte i sidste uge, at man efter ikke at have bygget biler siden sidste år, bukker under. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også