BMW’s udviklingschef Frank Weber nægter at kalde forbrændingsmotoren en forældet teknologi. Mærket holder fast i både benzin og diesel, selv hvis EU forbyder det i 2035.
Om bare 11 år skal det være helt slut med nye diesel- og benzinbiler, hvis de da ikke kan køre på syntetisk brændstof.
Det mener EU i hvert fald, efter at forbuddet blev stemt igennem parlamentet sidste år. Men det betyder ikke alverden for BMW. Tyskerne vil nemlig ikke lade forbrændingsmotoren ligge.
Det siger mærkets udviklingschef Frank Weber i et interview til avisen Focus.
– Vi vil fortsætte med at investere og udvikle benzin-, diesel- og plug-in hybridmotorer.
LÆS OGSÅ: Skrotter elbil fordi nyt ladestik koster 65.000 kroner
– Især fordi det ikke kun handler om, at der er nye, skærpede emissionsgrænser i Europa. Det er en global proces, siger Frank Weber.
Ifølge BMW hænger beslutningen, der også betyder, at mærket nægter at sætte en dato på udfasningen af forbrændingsmotoren, sammen med den generelle usikkerhed omkring elbiler.
– Usikkerheden omkring finansiering bidrager også til dette dilemma. Det komplicerer produktplanlægningen for den enkelte bilproducent. Derfor er det så vigtigt for BMW at investere i fleksibilitet, når det kommer til drivlinjer, siger udviklingschefen.
At BMW nægter at forlade forbrændingsmotoren er dog ikke det samme som en afskrivning af elbilen. Faktisk kunne mærket fra München sidste år notere sig, at de solgte 75 procent flere elbiler end året før.
Omvendt er det ikke et udtryk for, at BMW har lyst til at kaste sig ud i den priskrig, Tesla startede for halvandet år siden med massive prisfald på helt nye biler.
Frank Weber hævder, at han ikke forstår, hvordan Tesla og de kinesiske mærker kan holde en forretning kørende. Men faktum er, at Tesla for nylig har hugget endnu mere af prisen på nye biler. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!