På BMW’s fabrik i München skal der fremover kun bygges elbiler. Det får bare ikke tyskerne til at udelukket andre teknologier.
BMW skal godt nok kun bygge elbiler i fremtiden. I hvert fald på fabrikken i München. Men strømmen til disse elbiler kan laves på forskellige måder.
Og det holder BMW fast i. Derfor fortsætter mærket også udviklingen af sit brintprogram, som lige nu testes i prototypen iX5.
Det skriver Top Gear.
– Brint er fortsat et vigtigt alternativ. Det er derfor, vi tester en flåde af brintbiler i øjeblikket. Og vi arbejder intensivt på at forbedre teknologien yderligere.
LÆS OGSÅ: Boosted fik kritik for artikel – nu beskyldes han for elbilens ‘stilstand’
– Alternativer skal overvejes. Det er derfor, vi holder vores faciliteter fleksible i forhold til brint og andre teknologier.
– Vi vil ikke investere i forbrændingsteknologi, hvis der ikke kommer nye forbrændingsmotorer. Men det er afgørende, at vi forbliver fleksible på produktionslinjen, uanset hvad der måtte ske (inden for udviklingen, red.), siger BMW’s bestyrelsesmedlem Milan Nedeljković i et interview til mediet.
BMW er ikke de eneste, der nægter at afskrive brintbilen som en mulighed på fremtidens veje. Hos Toyota, der samarbejder med BMW om Z4/Supra-modellen, er man heller ikke klar til at lægge sig fladt ned for elbilen.
Lederen af Toyotas tunerafdeling, Gazoo Racing, Masahito Watanabe, er endda klar til at gå skridtet videre. Japanerne mener nemlig, at det er muligt at forbrænde brint, og dermed holde fast i fossilbilen. Læs mere om det her.