Dermed at snuppe andre mærkers modelbetegnelser er normalt en dødssynd i bilindustrien – men ikke hvis det sker mellem Citroën og BMW, åbenbart.
Hvis du har fulgt bare lidt med i bilnyhederne de seneste dag, ved du også, at BMW blandt andet brugte LA Auto Show på at præsenterer modelkonceptet – XM.
Et ordentlig skur af en SUV med twinturbo-V8 plugin-hybrid og over 750 hestekræfter.
Men hvis du samtidig kan din mærke-historie, ved du, at Citroen sidder tung på den bogstavkombination.
Alligevel er BMW ikke kommet i problemer for ‘tyveriet’. For det er faktisk slet ikke tyveri, det BMW har haft gang i med XM Concept. Tyskerne har nemlig spurgt franskmændene om lov først.
Det har Carscoops fundet ud af.
Mediet undrede sig nemlig over sammenfaldet af modelnavne, men den er altså god nok. Det bekræfter en kilde hos Citroen overfor mediet. De to parter har indgået en såkaldt gentlemens-aftale. Det kommer således begge parter til gode.
Det er derfor, at franskmændene kan kalde en af deres nyere modeller C5 X. Selvom BMW egentlig sidder på X-betegnelsen i kombinationen med et tal. Tænk BMW X5.
Aftalen rør dog ikke ved at Citroen forsat har retten til modelnavne som CX, AX, ZX, Xantia, Xsara…and XM. Og det er altså det sidste BMW nu også har fået lov til at bruge.
Om Mazda, der også benytter X-betegnelsen, er lige så begejstret melder historien ikke noget om.