BMW bygger godt nok ikke motorer i Tyskland længere. Men det betyder ikke, at mærkets mest ikoniske motorer får dødsstødet.
BMW’s M-afdeling vil ikke følge i hjulsporene på Mercedes-AMG. I hvert fald ikke når det kommer til downsizing.
Faktisk vil man i München hverken høre tale om færre cylindre eller mindre slagvolumen. I stedet insisterer BMW på at beholde både rækkesekseren og den nuværende V8-motor.
I hvert fald indtil man på et tidspunkt går over til elbiler. Det fortalte M-chefen Frank van Meel for nylig i et interview med CarExpert.
BMW M har ingen planer om hverken tre- eller firecylindrede motorer med hybridpakker, siger chefen. Dermed lægger BMW sig faktisk på linje med Audi.
LÆS OGSÅ: For første gang nogensinde forbydes reklame for elbiler – “Toyota lyver om ladetiden”
Mærket fra Ingolstadt slog sidste år fast, at så længe man bygger fossilbiler, får ingen RS-model mindre end 5 cylindre.
Hos BMW har Frank van Meel den holdning, at mindre motorer med færre cylindre ‘er den forkerte vej at gå’. Alligevel kommer elektrificering til at spille en afgørende rolle i München de kommende år.
For at sikre både rækkesekseren og V8-motorens overlevelse sætter BMW M nemlig strøm til dem i form af mindre hybrid-pakker. Frank van Meel har da også allerede sagt, at det er sådan, det kommer til at foregå i den næste M5.
En bil der for første gang siden 2010 vil blive bygget som stationcar eller ‘touring’ som BMW siger. Læs mere om den beslutning her.