BMW i8 skulle have haft en efterfรธlger. Nu kommer den mรฅske aldrig. For BMW droppede bevidst efterfรธlgeren pรฅ baggrund af konceptet i16.
Domagoj Dukec har stรฅet i spidsen for BMWโs designafdeling siden 2019. Og det kan man sรฅ mene, hvad man vil om.
Men nu fortรฆller den 48-รฅrige bildesigner รฅbenhjertigt om, at det ikke er alt, han er med til, som BMW vil se pรฅ vejene.
Eksempelvis fik han og de รธvrige ansatte nej til at sende en fรฆrdigudvikling af konceptbilen i16 pรฅ gaden. Faktisk fik de besked pรฅ at stoppe arbejdet.
i16 var i sig selv en videreudvikling af Vision M Next-konceptet, som BMW blรฆrede sig med i 2019. Men det bliver altsรฅ ikke til mere end blรฆr.
LรS OGSร : Audi i flammer: โDer rรธg lige for 180.000 kronerโ
Dengang sagde BMW ellers, at man havde udstyret Vision M Next Concept med en firecylindret hybridbenzinmotor. Godt for 600 hestekrรฆfter.
Det tilpassede i16-koncept siger Domagoj Dukec, at han og de รธvrige designere hentede inspiration til fra 70โernes superbil M1.
En bil der var lige ved heller ikke at blive til noget, fordi BMW bad det dengang kriseramte Lamborghini om hjรฆlp til at udvikle karosseriet.
Faktisk blev M1 kun til noget, fordi BMW tog kontrollen over hele projektet i april 1978. Og sรฅdan kunne meget jo vรฆre gรฅet meget anderledes. Ogsรฅ hvis man spรธrger Domagoj Dukec.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk