BMW i8 skulle have haft en efterfølger. Nu kommer den måske aldrig. For BMW droppede bevidst efterfølgeren på baggrund af konceptet i16.
Domagoj Dukec har stået i spidsen for BMW’s designafdeling siden 2019. Og det kan man så mene, hvad man vil om.
Men nu fortæller den 48-årige bildesigner åbenhjertigt om, at det ikke er alt, han er med til, som BMW vil se på vejene.
Eksempelvis fik han og de øvrige ansatte nej til at sende en færdigudvikling af konceptbilen i16 på gaden. Faktisk fik de besked på at stoppe arbejdet.
i16 var i sig selv en videreudvikling af Vision M Next-konceptet, som BMW blærede sig med i 2019. Men det bliver altså ikke til mere end blær.
LÆS OGSÅ: Audi i flammer: “Der røg lige for 180.000 kroner”
Dengang sagde BMW ellers, at man havde udstyret Vision M Next Concept med en firecylindret hybridbenzinmotor. Godt for 600 hestekræfter.
Det tilpassede i16-koncept siger Domagoj Dukec, at han og de øvrige designere hentede inspiration til fra 70’ernes superbil M1.
En bil der var lige ved heller ikke at blive til noget, fordi BMW bad det dengang kriseramte Lamborghini om hjælp til at udvikle karosseriet.
Faktisk blev M1 kun til noget, fordi BMW tog kontrollen over hele projektet i april 1978. Og sådan kunne meget jo være gået meget anderledes. Også hvis man spørger Domagoj Dukec.