BMW har siden 2020 løbende sendt produktionsfaciliteter og værktøj ud af Tyskland. Og nu er det helt slut.
Efter 91 år er det slut. I hvert fald i Tyskland. BMW har bygget sin sidste forbrændingsmotor i hjemlandet.
Fremover kan man ikke få en BMW, der er samlet helt i Tyskland. Altså hvis den skal have forbrændingsmotor. Den slags vil i stedet blive produceret i Østrig og England.
Fabrikskapaciteten i Tyskland vil BMW nu i stedet bruge på elbiler. Faktisk er mærket fra München klar til at smide intet mindre end en halv milliard euro i omstillingen af fabrikken i byen.
Men nu går man altså i gang med at pille de samlebånd, som har bygget motorer til alt fra 3 over 6, 7 og 8 Serier, ned.
LÆS OGSÅ: Haas-kører er stærkt utilfreds
I Tyskland har BMW bygget alt fra små trecylindrede motorer til den klassiske rækkesekser, den større V8’er og kronjuvelen med 12 cylindre.
V12-motoren var BMW ganske kort i 1987 klar til at erstatte med en endnu større V16-motor på 6,6 liter. Læs mere om det her.
Den sidste tysk-bygget motor, BMW står bag, blev bygget tidligere i november måned. Det var et eksemplar af mærkets 4,4-liters V8-motor.
En motor både Land Rover og Alpina (lidt endnu, red.) også bruger. Selvom BMW har faktisk også en enndu større V12-motor på programmet.
Men kun fordi Rolls-Royce stadig bruger den. BMW trak den 6,6-liters motor ud af programmet i januar 2022 med de sidste udgaver af den forrige 7 Serie. Læs mere om dte her.