Annonce:

BMW trodser EU-forbud: bygger motorer efter 2035

Der bliver ikke noget af at lรฆgge forbrรฆndingsmotoren pรฅ hylden. I hvert fald ikke hos BMW. Heller ikke selvom, EU forbyder teknologien i 2035.

BMW bekrรฆfter nu, at mรฆrket fortsat vil bygge benzin- og dieselmotorer efter 2035. Produktionen vil foregรฅ i ร˜strig og England.

EUโ€™s forbud mod salg af benzin- og dieselbiler fra 2035 har fรฅet mange europรฆiske bilproducenter til at satse pรฅ elbiler. BMW er da heller ingen undtagelse. Og tyskerne har รธget produktionen af elbiler betydeligt.

Alligevel fastholder BMW, at de vil fortsรฆtte med at udvikle forbrรฆndingsmotorer uden at sรฆtte en slutdato eller noget udfasning pรฅ teknologien.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

โ€“ Vi vil fortsรฆtte med at investere i og udvikle benzin-, diesel- og plug-in hybridmotorer, siger udviklingschef Frank Weber i et interview med den tyske avis Focus.

BMWs beslutning om at fortsรฆtte med forbrรฆndingsmotorer skyldes blandt andet usikkerhed pรฅ elbilmarkedet.

โ€“ Usikkerheden omkring finansieringsprogrammer (statsstรธtte, red.) bidrager ogsรฅ til dette dilemma, som komplicerer produktplanlรฆgningen for den enkelte bilproducent.

โ€“ Derfor er det sรฅ vigtigt for BMW at investere i fleksibilitet, nรฅr det kommer til drivlinjer, uddyber Frank Weber.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

BMW understreger, at mรฆrkets salg er globalt, og at EUโ€™s forbud ikke gรฆlder alle deres kunder.

โ€“ Isรฆr fordi det ikke kun handler om, at der er nye, skรฆrpede grรฆnser for emissionesgrรฆnser i Europa. Det er en global proces, siger Frank Weber.

BMW har dog ikke tรฆnkt sig at nedprioritere elbiler. Tvรฆrtimod steg BMWs salg af elbiler med 75 procent i lรธbet af 2023. Og sidste รฅr bekrรฆftede mรฆrket, at man arbejder sammen med Toyota om en ny brintbil.


Den hรฅrde konkurrence fra Tesla og kinesiske bilproducenter som BYD, bekymrer da heller ikke pรฅ kontorgangene i Mรผnchen.

โ€“ Vi er markedsleder inden for premium-elbiler, siger Frank Weber.

โ€“ Hvad angรฅr Tesla og kineserne, ser vi priserne pรฅ de elbiler, de sรฆlger. Og vi forstรฅr, at det ikke er bรฆredygtig praksis. Vi er ikke gรฅet ind i denne priskrig og vil ikke.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ