Der bliver ikke noget af at lægge forbrændingsmotoren på hylden. I hvert fald ikke hos BMW. Heller ikke selvom, EU forbyder teknologien i 2035.
BMW bekræfter nu, at mærket fortsat vil bygge benzin- og dieselmotorer efter 2035. Produktionen vil foregå i Østrig og England.
EU’s forbud mod salg af benzin- og dieselbiler fra 2035 har fået mange europæiske bilproducenter til at satse på elbiler. BMW er da heller ingen undtagelse. Og tyskerne har øget produktionen af elbiler betydeligt.
Alligevel fastholder BMW, at de vil fortsætte med at udvikle forbrændingsmotorer uden at sætte en slutdato eller noget udfasning på teknologien.
– Vi vil fortsætte med at investere i og udvikle benzin-, diesel- og plug-in hybridmotorer, siger udviklingschef Frank Weber i et interview med den tyske avis Focus.
BMWs beslutning om at fortsætte med forbrændingsmotorer skyldes blandt andet usikkerhed på elbilmarkedet.
– Usikkerheden omkring finansieringsprogrammer (statsstøtte, red.) bidrager også til dette dilemma, som komplicerer produktplanlægningen for den enkelte bilproducent.
– Derfor er det så vigtigt for BMW at investere i fleksibilitet, når det kommer til drivlinjer, uddyber Frank Weber.
BMW understreger, at mærkets salg er globalt, og at EU’s forbud ikke gælder alle deres kunder.
– Især fordi det ikke kun handler om, at der er nye, skærpede grænser for emissionesgrænser i Europa. Det er en global proces, siger Frank Weber.
BMW har dog ikke tænkt sig at nedprioritere elbiler. Tværtimod steg BMWs salg af elbiler med 75 procent i løbet af 2023. Og sidste år bekræftede mærket, at man arbejder sammen med Toyota om en ny brintbil.
Den hårde konkurrence fra Tesla og kinesiske bilproducenter som BYD, bekymrer da heller ikke på kontorgangene i München.
– Vi er markedsleder inden for premium-elbiler, siger Frank Weber.
– Hvad angår Tesla og kineserne, ser vi priserne på de elbiler, de sælger. Og vi forstår, at det ikke er bæredygtig praksis. Vi er ikke gået ind i denne priskrig og vil ikke.