BMW’s nye Le Mans-hyperbil er grim som et ondt år. Motoren hentes fra gadebils-afdelingen.
“Hej kaninfjæs!” Sådan tænkte vi her på Boosted-redaktionen, da de første billeder af BMW’s nye Le Mans prototype-bil landende i indbakken. Tyskerne holder nemlig fast i at fronten på den nye prototype skal afspejle et bestemt træk fra mærkets nuværende gadebilsprogram.
Nemlig kølergrillens meget markant udformning. Af nogle også kaldet ‘kaninfjæset’. Og selvom den nye BMW langt fra er den kønneste Le Mans-racer i historien, og aldrig bliver det, så er den sikkert skræmmende hurtig.
LÆS OGSÅ: Venstre: “Danskerne skal IKKE kunne tanke billig benzin”
Eller.. det er gætværk. For dit gæt kan – og er sikkert – lige så godt som vores. Udover at tyskerne bruger en V8’er og batterier til at få den nye prototype sendt fremad, er det nemlig ikke meget, BMW vil fortælle om deres nye racer.
Ikke engang slagvolumen har tyskerne villet røbe. Men de holder sig formentlig til fire liter som det er tilfældet i gadebilerne. Hvad angår hestekræfter, så M-afdelingen maksimalt skrue effekten op til 670 hestekræfter.
Alligevel siger BMW-folkene, at de har skabt en bil, som folk med det samme vil kunne genkende som noget fra BMW M. Selv hofmeisterknækket skulle være bevaret. Det er dog svært at se for den camouflerende folie.
Den første styrkeprøve for den nye bane-bimmer bliver under det legendariske 24-timersløb på Daytona International Speedway i USA. Det er i januar 2023. Bilens foliering er i øvrigt en hyldest til alle BMW’s øvrige motorsports-eventyr. Især i det amerikanske. På europæiske jord er det dog heller ikke gået helt skidt.
I 1999 tog tyskerne den samlede sejr i verdens hårdeste 24-timers løb på Le Mans-banen i Frankrig. Det skete i V12-raceren V12 LMR. Meget belejligt for BMW falder præsentationen af den nye “BMW M Hybrid V8” sammen med M-afdelingens 50 års jubilæum i år.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen