Næsten én ud af 10 BMW’er, der blev bygget i 2024, kører på strøm. Af 206.000 solgte biler var i4 M50 den mest populære fra M-afdelingen.
2024 var det bedste år nogensinde. I hvert fald for BMW’s M-afdeling. Det er dog ikke forbrændingsmotoren der trækker læsset.
Ser man på tallene er 9,4 procent – altså næsten en ud af hvertiende nye bil fra M-afdelingen – en elbil. Helt konkret valgte M-kunderne sidste år i høj grad en ny i4 M50.
Performance-afdelingen fik bygget 206.582 biler i løbet af 2024. En forbedering på to procent i forhold til 2023.
Skulle du have glemt det, dækker i4 M50 over en firedørs bil med coupé-former. Motormæssigt er der 544 hestekræfter og 795 newtonmeter at komme efter. Til sammenligning har den benzindrevne pendant M3 510 hestekræfter og 650 Nm fra en tre-liters rækkesekser med dobbelte turboer.
Men til forskel fra i4’eren kan M3’eren fås med det måske mest ikoniske BMW-træk til dato – nemlig baghjulstræk. Det betyder dog tilsyneladende mindre for kunderne.
Forbrændingsmotoren, som BMW afviser at lægge i graven, har dog stadig godt fat i publikum. Den lille og på mange måder kontroversielt designede M2 solgte 64 procent bedre end i 2023. Og den mindst lige så ny M3 Touring gik frem med 57 procent.
Selvom elbilerne efterhånden fylder mere og mere hos BMW – og mærket for længst har droppet at bygget forbrændingsmotorer hjemme i Tyskland – betyder det ikke, at tyskerne smider alle ressourcer efter elbiler med ledning.
Et nyt samarbejde med Toyota skal efter planen udmønte sig i BMW’s første serieproducerede brintbil til dato. I denne uge kom det dog frem, at japanerne officielt vakler i troen på brintbilerne.
– Jeg kan ikke længere se en lys fremtid for brintbiler, siger Hiroki Nakajima, der er chef-teknologidirektør for Toyota Motor Corp., til Financial Times.
Japanerne har dog ikke tænkt sig at smide hele brintidéen overbord, blot fordi mange af konkurrenterne kigger i en anden retning. Det vil, siger teknologidirektøren, nemlig gå udover fremtiden.
– Men hvis vi giver op på den her teknologi, så risikerer vi at give op på fremtiden, tilføjer Nakajima.