Ventetiden ved ladestanderen er forbi. I hvert fald hvis man skal tro BMW’s seneste udviklingen på hybridfronten. Opladningenstiden er bare ét minut.
BMW sigter mod lynhurtig opladning af hybridbiler. Bilproducenten har sikret sig patent på et nyt superhybridsystem. Systemet kombinerer en superkondensator med et traditionelt batteri. Målet er at opnå en fuld opladning på blot ét minut.
Bilproducenter søger konstant nye metoder. Målet er at gøre opladning af elbiler og plug-in hybrider hurtigere. Mange har været tøvende over for elbiler eller hybrider. Det skyldes ofte ladetiden på længere ture.
Selvom mange holder pauser alligevel, kan ladestop virke lange. BMW’s nye system kan ændre det billede markant. En opladning vil potentielt ikke tage længere tid end at tanke benzin.
Systemet bygger på kombinationen af en superkondensator og et batteri. En superkondensator adskiller sig fra et batteri på flere punkter. Den kan oplades og aflades ekstremt hurtigt efter behov.
Den kan også levere en meget høj effekt på kort tid. Det har gjort teknologien interessant i forskellige sammenhænge. Formel 1-biler anvender eksempelvis lignende systemer.
Superkondensatorer: Fordele og Ulemper
Superkondensatorer kan også lagre energi effektivt. Teknologien bruges allerede i bilindustrien i dag. Lamborghini Sián FKP 37 benytter superkondensator-hybridteknologi.
Mindre superkondensatorer findes også i visse elbiler. Det gælder for modeller fra tyske og sydkoreanske mærker. BMW tager dog teknologien skridtet videre med deres patenterede kombination.
BMW vurderer, at systemet er særligt velegnet til motorsport. Med den korrekte type oplader forventes systemet at kunne lades fuldt op på et minut. Det er en markant reduktion i ladetid.
Systemet er også designet til at opsamle energi. Det sker via regenerativ bremsning, hvor bevægelsesenergi omdannes til elektrisk energi. Det forbedrer systemets samlede effektivitet.
Ifølge BMW er der håb om at optimere systemet. Det kunne potentielt tilpasses andre køretøjstyper. Busser og tog nævnes som transportformer, der vil have gavn af teknologien.
Det skriver Carmoses.
BMW’s Hybridløsning og Fremtiden
Superkondensatorer betragtes som en lovende teknologi. Deres rolle er vokset i betydning over de seneste 15-20 år. De ses som en vigtig brik i fremtidens energilagringsløsninger.
En væsentlig ulempe ved superkondensatorer er dog prisen. De er fortsat relativt dyre at producere. Det har hidtil begrænset deres udbredelse i mere almindelige køretøjer.
BMW’s løsning med at kombinere superkondensator og batteri kan være en vej frem. Det kan tilbyde fordelene ved hurtig opladning og høj effekt. Samtidig holdes omkostningerne muligvis nede via det almindelige batteri.
Det kan repræsentere en god midlertidig løsning. Teknologien kan modnes yderligere og blive mere omkostningseffektiv med tiden. BMW’s patent viser en klar retning for deres fremtidige hybridteknologi.
BMW er kendt for deres fokus på køredynamik og innovation. Teknologiske fremskridt som dette superhybridsystem kan på sigt finde vej til både performance-modeller og mere almindelige biler fra mærket.
Du kan læse meget mere om BMW, herunder tests af deres nyeste modeller og andre bilnyheder, her på Boosted.dk.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk