En af verdens mest legendariske biler runder et skarpt hjørne.
På en af 2020′ sidste dage kan vi lige nå at sende en anerkende salut afsted mod Volkswagen Type 1 – eller som de fleste kender den, Boblen!
2020 markerer nemlig modellens 75. år.
Og selvom bilen officielt har forladt samlebåndet – det skete faktisk først i 2003! – så er dens princip om billig og simpel transport stadig relevant i dag.
Så hvordan begyndte det egentlig? Som den bilentusiast du er, kender du selvfølgelig historien, men for dem, der endnu ikke måtte have hørt den, bruger vi alligevel de næste par linjer på en af bilindustriens absolut største legender.
Historien om “Boblen”
Det bedårende tilnavn er ikke noget, bilen er født med. Oprindelig blev bilen blot døbt Type 1, og produktionen begyndte 27. december 1945. Altså for 75 år og én dag siden på tidspunktet for denne artikels udkomme.
Idéen til Boblen er dog noget ældre. Egentlig skulle bilen have været i produktion allerede fra 1939 som et af nazisternes prestige projekter. En af de første biler, der skulle have forladt fabrikken i Wolfsburg, var ‘bilen til folket’ eller KdF Wagen, som Adolf Hitler beordrede konstrueret i 1934.
Den opgave endte den senere så berømte Ferdinand Porsche med at løse. Men mellem idé og produktion lå en verdenskrig, der åd produktionsfaciliternerne i Wolfsburg.
Briterne fik Boblen ud at køre
Faktisk nåede man kun at samle 630 KdF’ere, inden krigen brød ud.
Efter Tysklands kapitulation kom der med hjælp fra briterne dog gang i sagerne igen. Det engelske militær bestilte nemlig 20.000 eksemplarer af ‘Boblen’ i august 1945.
Tyskerne var dog stadig forarmet efter krigen, og kun 55 ‘Bobler’ forlod derfor fabrikken i slutningen af det år. Men herefter gik det – set med datidens briller – stærkt.
Fra 1946 producerede fabrikken 1.000 biler om måneden. Flere kunne være lavet, men det helt store produktionseventyr blev i første omgang bremset af manglen på dele.
Det helt store eventyr endte ‘Boblen’ dog alligevel med at blive. For fra 1947 kunne fabrikken i Wolfsburg melde de første eksemplarer af bilen klar til eksport. Og herfra er resten historie, som man siger.
Produktionen stoppede først i 2003, da bil nummer 21.529.464 forlod samlebåndet, der på det tidspunkt var flyttet til en fabrik i den mexcikanske by, Puebla.
Den sidste Type 1 var en lyseblå “Ultima Edicion”. Den kostede 84.000 mexicanske pesos. Godt 26.000 danske kroner, og den blev sunget af samlebåndet af en mariachi-sanger.