Medier har afdækket en kritisabel sagsbehandling. Men det virker at udskrive dagbøder til ejere af uforsikrede køretøjer, viser en ny opgørelse.
Der er stadig omkring 10.000 uforsikrede køretøjer på nummerplader i Danmark. Men det virker at give ejerne bøder, for hver dag det forholder sig sådan. Helt konkret er antallet af uforsikrede køretøjer i Danmark faldet fra 50.000 til 10.000 de sidste fire år.
Det viser tal, som Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM) har udleveret til Gjensidige.
LÆS OGSÅ: Beboerne klager: “Unge bilister kører vanvittigt ræs i p-kælder”
Det store fald er blandt andet sket, efter det i 2019 blev muligt at pålægge ejerne af uforsikrede køretøjer et dagbøder på 250 kroner. Før den nuværende ordning blev indført, blev der udbetalt omkring 70 millioner kroner årligt i erstatning i sager, hvor uforsikrede køretøjer var involveret i uheld.
Stærkt kritisabel sagsbehandling
Et er, at dagbøder virker. Men over de seneste måneder har TV Syd afdækket, hvordan DFIM ikke har været gode nok til at administrere ordningen. Adskillige gange har ejere køretøjere kunnet dokumentere, hvordan de er blevet trukket i fogedretten på grund af et krav fra DFIM
Vel at mærke et krav køretøjs-ejerne intet kendte til før. De mange sager har ført til, at DFIM har lagt et loft på 60.000 kr. i bøder. Men det gælder, som TV Syd dokumenterer, kun nye sager. Alle gamle sager kan stadig vokse til helt absurde beløb.
Og der er stadig ingen garanti for, at køretøjs-ejerne – som DFIM sender bøder til – ved noget om det.
Større retfærdighed mener direktør
I takt med at antallet af uforsikrede køretøjer er faldet markant siden indførslen af dagbøder, er den årlige udbetaling faldet til omkring 10 millioner kroner.
Men selvom det stadig er et anseeligt beløb, der bliver udbetalt i erstatning efter uheld med uforsikrede køretøjer, er udviklingen et udtryk for, at reglerne om dagsgebyrer virker efter hensigten. Det vurderer Henrik Sagild, der er direktør for skade i Gjensidige.
– Det er ærgerligt, at det ikke er lykkedes at få antallet af skader endnu længere ned, men samtidig er der ingen tvivl om, at der potentielt havde været endnu flere, hvis ikke dagsgebyrene var blevet indført, siger han i en pressemeddelelse.
Direktøren peger samtidig på, at de nuværende regler er langt mere retfærdige end tidligere, hvor regningen endte hos dem, der fulgte reglerne.
– Tidligere var reglerne sådan, at dem med den lovpligtige ansvarsforsikring skulle bruge deres forsikringspræmie til at betale for de skader, uforsikrede forårsagede, og på den vis er de nuværende regler langt mere retfærdige end før i tiden.