Annonce:

LÆSERBIL: 2,2 millioner har set – og hørt – Jimmis V8-BMW på Youtube

På bare 25 dage har Jimmi transformeret sin gamle BMW 7-Serie fra morfar-slæde til ondt cruiser-bæst med brutalt V8-soundtrack

Annonce:

NB: Halløj! Den artikel, du nu skal til at læse, er første gang trykt i Boosted Magazine nr. 2 fra marts 2014.

Kan du genkende en bil på dens lyd? Jeg er personligt lidt skadet af at have boet over min fars gamle Volvo- og Renault-værksted, da jeg var dreng.

Derfor kan jeg genkende lyden af f.eks. en Volvo 850 – både motorens lyd, men også når døren lukkes. Og sådan har jeg det med flere modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

De seneste måneder er jeg dog begyndt at kunne genkende lyden af en helt anden bil. Mit lille kontor ligger nemlig lige ved siden af flere uddannelsesbygninger i Holbæk, og næsten hver eftermiddag hele efteråret buldrede det med fed motorlyd op ad den lille vej mellem bygningerne.

Det var 28-årige Jimmi, der skulle hente kæresten fra skole i sin matgrå BMW 7-serie. Jeg kunne godt høre, at der nok ikke ’kun’ lå en sekscylindret motor under den store motorhjelm. Men der gik lang tid, før jeg fik mulighed for at se bilen på tættere hold.


Og da jeg fik chancen, måtte jeg bare aftale et Boosted-photoshoot med Jimmi.

Bagkofangeren er faktisk original og senere tilpasset den nye, hjemmelavede udstødning

 

KLAR PÅ BEAST-STIL

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bilen er en E38 740i fra 1995. Det betyder, at motor-en er en V8’er på fire liter.

  – Det var helt klart det, jeg faldt for med den her model. Den lyder bare godt, og så trækker den jo helt fornuftigt. Jeg kan ligge på motorvejen i sjette gear, og så bare træde speederen ned – så rykker den fra de fleste, forklarer Jimmi.

Men også det faktum, at ingen andre herhjemme havde lavet en 740 i den her matte gangster-stil, havde stor betydning for købet.

Responsiv Iframe

  – Den her model er så fed, at man ikke behøver at gøre så meget ved den. Derfor har det også kun taget 25 dage at lave den om til The Beast, siger Jimmi.

  Det var nødvendigt at fjerne alle kromlisterne, som sådan en 7’er er født med. Derefter monterede Jimmi en frontlæbe fra Alpina, og så teamede han op med et firma for at finde den perfekte farve til bilen. Det var bestemt ikke nogen let opgave.

Besøg vores annoncør:

  – Jeg havde egentlig besluttet mig for at lave den hvid og lave VIP-stil, men dagen før de skulle i gang med den, ringede jeg og ændrede mening. Den skulle være brutal at se på, og på den måde opstod navnet “The Beast”, som jeg har forsøgt at holde mig til hele vejen igennem, forklarer Jimmi.

9×19” for og 10×19” bag med The Beast-sticker.

For at gøre den dystre stil endnu mere gennemført, har lygterne

fået en tur med mørk lak. Baglygterne er tonet med spray, mens forlygterne har været skilt ad hjemme på stuebordet.

  – Jeg splittede dem helt ad. Jeg lakerede baggrunden og glasset inde i lygten, så der ikke er noget at mærke uden på glasset. Det var ikke helt let, så jeg skulle lige tælle til ti et par gange, siger Jimmi.

For snart 20 år siden var det her det ypperste luksus på kloden. I dag er mængden af udstyr stadig i top, men designet er bare lidt gammeldags.

STILRENT BADASS-LOOK
Den lækre V8-lyd er forstærket af en udstødning, som Jimmi selv har lavet. Og der er heldigvis ikke ’blevet plads’ til nogen bagpotter, så derfor får alle otte cylindre lov til at brøle godt igennem.

  Udvendigt er der lidt overraskende ikke ændret særlig meget andet end førnævnte frontlæbe og manglende emblemer. Du tænker måske, at der er monteret sidekørter og anden bagkofanger? Men nej, sådan er en E38 faktisk bygget!

  – Man kan godt montere nogle skørter, men det ligner pis, og det kommer til at ligne noget fra en Golf III, siger Jimmi, der som nævnt er gået efter det stilrene badass-look uden nogen former for bling.

M60-maskine på fire liter. Tigger den lidt om at få et kompressor-kit?

  Det eneste, der skinner lidt, er de store 19”-fælge, som sidder perfekt i skærmkasserne. Det gør de selvfølgelig på grund af sænkningen, som klares af en KW gevindundervogn, der er skruet godt i bund. 80 mm foran og 70 mm bagpå giver et rigtig cool look til den store cruiser.

  Jimmi er ægte BMW-freak, og derfor er det her blevet så tæt på drømmene som muligt. Men alligevel er der noget, han går og overvejer.

  – Jeg har jo fundet et Vortech V3-kompressorkit, som skulle passe direkte på M60-motoren og give op til 400 hk. Det går jeg lige og summer over. Bilen er jo ikke langsom, men de knap 2.000 kilo kan jo altid godt bruge et lille ekstra pust, forklarer Jimmi og cruiser hjemad for fuld skrald. Fantastisk lyd!

Lygterne har Jimmi splittet ad og lakeret indvendigt.

TRE HURTIGE TIL EJEREN

E38’eren er født med telefonen, men i dag vil en Lars Landbetjent nok sige ‘Hov, hov – unge mand. Det bliver 6.000 kr. og fire klip i kørekortet.’

HVOR LÆNGE HAR DU BYGGET PÅ DEN?
“Efter jeg købte den, tog det faktisk kun 25 dage, indtil den så sådan her ud. Selvfølgelig var det ikke 25 dage uafbrudt, men jeg var heldig, så bilen fejlede bare intet. Et virkelig flot eksemplar, som ikke behøvede nogen former for rustarbejde eller lignende.”

DET SVÆRESTE VED PROJEKTET?
“Det var helt klart at finde den rigtige farve til den! Det var bare umuligt at ramme noget, som ikke var set 200 gange før. Og så skulle den jo gerne udstråle noget råt, og derfor faldt valget på den unikke grå folie fra Carcoating.dk. Den helt præcise farvekode vil jeg ikke ud med – det er min hemmelighed.”

SKAL DU BYGGE MERE PÅ BIMMEREN?
“Umiddelbart er bilen, som jeg gerne vil have den. Meeen jeg er da begyndt at overveje, om man ikke kan hive lidt mere effekt ud af den store motor. Den er jo på fire liter og har masser af overskud, men jeg har fundet et kompressorkit fra Vortech, som skulle passe direkte på motoren. Så kan den meget let få 350-400 hk i forhold til de 286 hk, som den har nu. Om jeg får det købt, ved jeg ikke endnu. Den er jo ikke ligefrem langsom, som den er nu.”

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Alpina-læbe og 80 mm sænkning er en god kombi.
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også