Annonce:

Boosted-legende: Foliemandens Nova-monster

Hvad fรฅr du, hvis du lukker en dedikeret bilbygger inde pรฅ et vรฆrksted i et halvt รฅr med en bunke penge og en gammel chevy fra 1966? her ser du svaret!

NB: Hallรธj! Artiklen, du nu skal til at lรฆse, har vi hentet fra vores enorme blad-arkiv. Novaโ€™en her indtog forsiden af Boosted Magazine nr. 10 i november 2014.

Marcus har bevaret de fleste af Novaโ€™ens klassiske linjer. Det er en del af konceptet i en pro-touring bil.

Der er nogle mennesker, som vi bare mรธder igen og igen i den her fantastiske verden af ombyggede biler. Danmark er selvfรธlgelig ogsรฅ et lille land, sรฅ det er ikke sรฅ mรฆrkeligt, at vi efterhรฅnden har set de samme ansigter en del gange.

Nรฅr vi snakker virkelig gennemfรธrte projekter โ€“ og isรฆr US-biler โ€“ sรฅ er vi rendt ind i Marcus fra Rudetoning.dk mindst fem-seks gange de seneste ti รฅr. Og det er altid med den ene perfekte ombygning efter den anden.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

  โ€“ Jeg har ombygget biler en del รฅr nu. Jeg begyndte med at istandsatte Astro Vans รฉn efter รฉn. De var nemme at bygge pรฅ โ€“ du ved, fรฆlge pรฅ og komplet maling og udstรธdning, sรฅ var den solgt. Der har sรฅ vรฆret mange pickups efter dem. Blandet andet Chevrolet C1500 og omkring fem Chevrolet 67-72. De modeller blev jeg meget optaget af i mange รฅr, og de blev da ogsรฅ bedre og bedre, hvor den sidste er min rรธde GMC truck fra 69, som er til salg nu, fortรฆller Marcus.

Udstรธdningen er fra Flowmaster med sรฅdan en afgang her i hver side.

Klik โ€˜Nร†STE SIDEโ€™ for at lรฆse videre

MIT BEDSTE BYGGERI
Nu er tiden sรฅ kommet til noget helt andet, nemlig en Chevy Nova. Eller Chevy II Nova, som modellen hedder. Men hvorfor den model?

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

  โ€“ Dette er min fรธrste โ€™personvognโ€™, og jeg gik lรฆnge med tanken om en 67 Chevelle eller 67 Camaro, men de jo over alt i Danmark. Sรฅ for omkring tre รฅr siden pรฅ SEMA Show kom de fรธrste pro-touring Novaโ€™er โ€“ det var 66-67-modeller โ€“ hvor folk gik all-in og vandt SEMA-awards med dem. Novaโ€™en ser du aldrig i Danmark eller Sverige โ€“ og slet ikke ombygget!

9โ€ Ford-bagtรธj med Currie 3.50 gearing og spรฆr. Alt er nyt og stรฅr perfekt.

Den er lille og rรฅ og lige min stil. Det her er blevet mit bedste byggeri. Og det fede er, at den kan bruges hver dag โ€“ det lagde jeg meget vรฆgt pรฅ fra starten af. Alt er sealet og lukket nedenunder, sรฅ den nu faktisk kan kรธre i al slags vejr, siger Marcus.

Intro Wheels har leveret fรฆlgene. Modellen hedder Gallup og er 8 x 18โ€ foran og enorme 12 x 20โ€ bagpรฅ med Michelin-gummi pรฅ alle fire. Her er for rigtig mange kroner!

Klik โ€˜Nร†STE SIDEโ€™ for at lรฆse videre


Hvis du ikke ved, hvad pro-touring er, sรฅ er det et begreb, der betyder en muskelbil med masser af de samme lรฆkre detaljer og modifikationer som andre performance-biler โ€“ men en pro-tourer er bygget til at kรธre pรฅ vejen.

Det er altsรฅ funktion fremfor form, selvom sidstnรฆvnte ogsรฅ betyder meget. Og det er netop det, som Marcus har ramt med sin Nova. Selvom det ser rimelig sindssygt ud, nรฅr han kommer trillende i bilen og parkerer den foran vรฆrkstedet, hvor hans firma, Rudetoning.dk, holder til.

Ved handskerummet stรฅr der Super Sport, hvilket var betegnelsen for de bedst udstyrede varianter. De hed helt korrekt Chevrolet Chevy II Nova Super Sport. Resten af kabinen oser af gennemtรฆnkte detaljer, hvor Marcus som altid har valgt det bedste og kun det bedste.

  Bilen blev hentet til Danmark direkte fra USA, hvilket Marcus har prรธvet flere gange fรธr efterhรฅnden.

  โ€“ Jeg kรธbte bilen den 29. marts 2013 i San Jose Californien. Det var igennem eBay som sรฅ mange gange fรธr, hvor jeg sรฅ fik min ven Nick i USA til at hente og gรฅ bilen igennem. Derefter sรธrgede han for, at den blev kรธrt op til shippingfirmaet. Den tidligere ejer er i รธvrigt super flink, og vi snakker stadig sammen engang imellem. Han fik godt nok et chok sidst, da han sรฅ bilen ombygget pรฅ Youtube, griner Marcus.

Komplet instrumentering fra Dakota Digital med km/t, Celcius osv. Sรฅ behรธver du ingen ekstra ure.
To stk. Optima-batterier og den 22 gallon benzintank er monteret bagi.
Annonce:

Klik โ€˜Nร†STE SIDEโ€™ for at lรฆse videre

SEKS Mร…NEDER SENERE
Der gik ikke lรฆnge, fรธr den dengang Rรธde Nova blev splittet helt ad, og den store ombygning gik i gang.

โ€“ Jeg hev seks mรฅneder ud af kalenderen, hvor jeg slet ikke var i firmaet. Jeg tog pรฅ vรฆrksted hver dag fra mandag til sรธndag fra 9 til 21 bortset fra ulige uger, hvor jeg tog fri i weekenden, forklarer Marcus.

Annoncer:
Responsiv Iframe

  Men selvom Marcus kรธrte en stram plan for sin ombygning, sรฅ var det ikke alt, der gik let.

Styreenheden til anlรฆgget er en Kicker PXiBT50.2, som faktisk er vandtรฆt og derfor er velegnet til motorbรฅde, snescootere, motorcykler osv. Men selvfรธlgelig ogsรฅ til biler. Den er dejligt anderledes end en klassisk headunit.

โ€“ Det var svรฆrt at fรฅ plads til min 4L85E-gearkasse. Det jo en af de stรธrste, der er til sรฅdan en lille vogn. Jeg hader ledninger, og dem skulle der jo ikke vรฆre sรฅ mange af pรฅ denne gearkasse, men shit, jeg tog fejl! Desuden skulle bilen have vรฆret samme farve โ€“ bare i matlak, kommer det fra Marcus.

โ€“ Maleren var sikker pรฅ, at han kunne. Men der blev ved med at komme streger i taget, og efter tre omgange, hvor bilen blev malet og slebet, fik jeg nok. Men den var der med klarlak, og jeg er helt tilfreds med farven til alt det andet, som er helt mat, siger han.

B&M Magnum Grip Street Bandit hedder gearvรฆlgeren, der er koblet pรฅ den firetrins Chevrolet Performance 4L85E-gearkasse. Det er kram, og det ser hardcore ud!
Annonce:

Klik โ€˜Nร†STE SIDEโ€™ for at lรฆse videre

MOTOREN โ€“ ET KAPTIEL FOR SIG
Motoren i bilen er et kapitel for sig. En ny LSA-motor som i Camaro LS1 โ€“ her med 556 hk.

  โ€“ Jeg har kรธrt en enkelt gang pรฅ banen i Malmรธ, og tiden blev 7,6 sekunder, som jeg er helt tilfreds med, nรฅr man tรฆnker pรฅ, at jeg ogsรฅ vinder alle shows og kan kรธre ned i Fรธtex og handle med familien dagen efter i bilen, fortรฆller Marcus.

LSA-motoren er helt ny og af samme type som i en Camaro ZL1. Men den er ikke bare kรธbt sรฅdan her. Marcus har รฆndret hundredvis af ting og fรฅet lakeret nรฆrmest alt.

Klik โ€˜Nร†STE SIDEโ€™ for at lรฆse videre

 Vi kunne lade ham fortรฆlle om bilen i dagevis. Men sรฅ meget plads har vi ikke her, desvรฆrre. Men bilen indeholder sรฅ sindssygt mange fede detaljer, samtidig med at den holder de klassiske linjer, hvilket var vigtigt for Marcus. Der er da heller ikke noget vรฆrre end store, kedelige overflader uden de linjer og kanter, som bilen er fรธdt med.

Nรฅr du ser bilen til shows i lรธbet af nรฆste forรฅr, sรฅ husk at kigge efter alle detaljerne. Og har du lidt tid tilovers, sรฅ lad gerne Marcus fortรฆlle om bilen โ€“ det vil du ikke fortryde!

Hos Chassisworks kan du kรธbe alle typer pladedele, bure, rรธr, aksler osv.

Klik โ€˜Nร†STE SIDEโ€™ for at lรฆse videre

HVEM ER MARCUS?
Marcus Walther, Kรธbenhavn
Marcus driver en af landets mest populรฆre virksomheder med solfilm til biler. Rudetoning.dk har 15 รฅrs erfaring, og vi har set kunder komme helt fra Jylland for at fรฅ tonet ruder hos Marcus og hans faste crew pรฅ Kirstinehรธj 54A i Kastrup.

Hvad var din fรธrste bil?
โ€œMin fรธrste bil var en gammel, nyistandsat Mitsubishi Pajero, som jeg kรธbte pรฅ afbetaling. Jeg endte med at skylde over 50.000 kr. pรฅ den, efter den var solgt. Det skrรฆmte mig nok lidt dengang.โ€

Hvad drรธmmer du om at montere?
โ€œHelt klart stรธrre bremser. Det skal vรฆre 14โ€ hele vejen rundt, men det kommer nok. Jeg kan bare ikke lige bestemme mig for, om det skal vรฆre rรธde kalibre eller noget andet. Det skal bare vรฆre sรฅdan, at de popper lidt frem i forhold til det mรธrke pรฅ bilen.โ€

Sjoveste oplevelse med bilen?
โ€œDet er helt klart at komme til trรฆf og slรฅ alle de krom-biler med min i matsort og clean look. Og sรฅ er det vildt at se, hvordan folk bare bliver stรฅende virkelig lรฆnge og kigger pรฅ den. Det er rigtig fedt!โ€

Marcus har ombygget utallige US-biler, men Novaโ€™en er den vildeste.

Klik โ€˜Nร†STE SIDEโ€™ for at lรฆse videre

TEKNIKKEN โ€“ HVAโ€™ KAN DEN?
MOTOR: Komplet LSA-motor Connect and Cruise kit fra Summit Racing โ€ข dรฆksler fra Summit Racing โ€ข Chevrolet Performance remhjul โ€ข servobeholder fra Billet Specialties โ€“ lavet beslaget om fra remhjul-kittet og lavet en ekstra retur fra Hydratech braking boosteren โ€ข Lemons Headers 3โ€ manifold โ€ข Fast Fuel benzinsystem โ€ข ledningsnet fra E-Z Wiring System โ€ข 22 gallon benzintank i bagagerummet โ€ข to stk. Optima-batterier โ€ข intercooler eksterne beholdere โ€ข intercooler C&R GT 500 โ€ข Griffin-kรธler โ€ข 3โ€ udstรธdning i sort med Flowmaster 44 serie โ€ข forklapsbeslag fra Ringbrothers

GEARKASSE OG DRIVLINJE: 4L85E-gearkasse firetrins โ€ข Ford 9โ€ bagtรธj med Currie 3.50 gearing med spรฆr

UNDERVOGN: 1962-1967 Chevy Nova TCI bolt-kit โ€ข Verishock gevindundervogn โ€ข bagtil er der lavet mini tubs

BREMSER: Hydratech-system med Wilwood-skiver og reservoir

Fร†LGE OG Dร†K: Intro Wheels Gallup i 8 x 18โ€ foran og 12 x 20โ€ bagpรฅ โ€ข Michelin Pilot Sport i 225/40-18 og 335/30-20

KAROSSERI: Dรธrhรฅndtag fra Ringbrothers Black Anodized โ€ข forklap er en 2โ€ cowl hood โ€ข Dynamat monteret overalt inden samling โ€ข smรฅ huller etc. er lukket inden maling โ€ข LS1- og Chevy II-emblemer monteret

LAK: Mercedes Designo Magno Graphite med klarlak

KABINE: Rudehejs og dรธrรฅbner fra Billet Specialties i Black Anodized โ€ข Billet Specialties rat Formula 14โ€ โ€ข Flaming River ratstamme โ€ข Dakota Digital instrumentering โ€ข gearvรฆlger B&M Magnum Grip Bandit โ€ข Scirocco-bagsรฆder รฆndret totalt โ€ข Recaro Sportster โ€ข ny himmel og custom-tรฆpper โ€ข komplet bur

BILSTEREO: Komplet opbygning i hattehylde โ€ข Kicker 2 x 12โ€ Bass Comp subs โ€ข  2 x Kicker KS525 baghรธjttaler โ€“ 2 x Kicker KS65 fronthรธjttaler โ€ข Kicker forstรฆrkere CX1200.1 โ€ข styrenhed PXiBT50.2 med Bluetooth

PRร†STATIONER: 556 hk โ€ข fรธrstepladser til Power Meet, Viking Run og Scandinavian Motor Show

 

 

Tak fordi du lรฆste med.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne:


Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 รฅr. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ