Hvad får du, hvis du lukker en dedikeret bilbygger inde på et værksted i et halvt år med en bunke penge og en gammel chevy fra 1966? her ser du svaret!
NB: Halløj! Artiklen, du nu skal til at læse, har vi hentet fra vores enorme blad-arkiv. Nova’en her indtog forsiden af Boosted Magazine nr. 10 i november 2014.
Der er nogle mennesker, som vi bare møder igen og igen i den her fantastiske verden af ombyggede biler. Danmark er selvfølgelig også et lille land, så det er ikke så mærkeligt, at vi efterhånden har set de samme ansigter en del gange.
Når vi snakker virkelig gennemførte projekter – og især US-biler – så er vi rendt ind i Marcus fra Rudetoning.dk mindst fem-seks gange de seneste ti år. Og det er altid med den ene perfekte ombygning efter den anden.
– Jeg har ombygget biler en del år nu. Jeg begyndte med at istandsatte Astro Vans én efter én. De var nemme at bygge på – du ved, fælge på og komplet maling og udstødning, så var den solgt. Der har så været mange pickups efter dem. Blandet andet Chevrolet C1500 og omkring fem Chevrolet 67-72. De modeller blev jeg meget optaget af i mange år, og de blev da også bedre og bedre, hvor den sidste er min røde GMC truck fra 69, som er til salg nu, fortæller Marcus.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
MIT BEDSTE BYGGERI
Nu er tiden så kommet til noget helt andet, nemlig en Chevy Nova. Eller Chevy II Nova, som modellen hedder. Men hvorfor den model?
– Dette er min første ’personvogn’, og jeg gik længe med tanken om en 67 Chevelle eller 67 Camaro, men de jo over alt i Danmark. Så for omkring tre år siden på SEMA Show kom de første pro-touring Nova’er – det var 66-67-modeller – hvor folk gik all-in og vandt SEMA-awards med dem. Nova’en ser du aldrig i Danmark eller Sverige – og slet ikke ombygget!
Den er lille og rå og lige min stil. Det her er blevet mit bedste byggeri. Og det fede er, at den kan bruges hver dag – det lagde jeg meget vægt på fra starten af. Alt er sealet og lukket nedenunder, så den nu faktisk kan køre i al slags vejr, siger Marcus.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Hvis du ikke ved, hvad pro-touring er, så er det et begreb, der betyder en muskelbil med masser af de samme lækre detaljer og modifikationer som andre performance-biler – men en pro-tourer er bygget til at køre på vejen.
Det er altså funktion fremfor form, selvom sidstnævnte også betyder meget. Og det er netop det, som Marcus har ramt med sin Nova. Selvom det ser rimelig sindssygt ud, når han kommer trillende i bilen og parkerer den foran værkstedet, hvor hans firma, Rudetoning.dk, holder til.
Bilen blev hentet til Danmark direkte fra USA, hvilket Marcus har prøvet flere gange før efterhånden.
– Jeg købte bilen den 29. marts 2013 i San Jose Californien. Det var igennem eBay som så mange gange før, hvor jeg så fik min ven Nick i USA til at hente og gå bilen igennem. Derefter sørgede han for, at den blev kørt op til shippingfirmaet. Den tidligere ejer er i øvrigt super flink, og vi snakker stadig sammen engang imellem. Han fik godt nok et chok sidst, da han så bilen ombygget på Youtube, griner Marcus.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
SEKS MÅNEDER SENERE
Der gik ikke længe, før den dengang Røde Nova blev splittet helt ad, og den store ombygning gik i gang.
– Jeg hev seks måneder ud af kalenderen, hvor jeg slet ikke var i firmaet. Jeg tog på værksted hver dag fra mandag til søndag fra 9 til 21 bortset fra ulige uger, hvor jeg tog fri i weekenden, forklarer Marcus.
Men selvom Marcus kørte en stram plan for sin ombygning, så var det ikke alt, der gik let.
– Det var svært at få plads til min 4L85E-gearkasse. Det jo en af de største, der er til sådan en lille vogn. Jeg hader ledninger, og dem skulle der jo ikke være så mange af på denne gearkasse, men shit, jeg tog fejl! Desuden skulle bilen have været samme farve – bare i matlak, kommer det fra Marcus.
– Maleren var sikker på, at han kunne. Men der blev ved med at komme streger i taget, og efter tre omgange, hvor bilen blev malet og slebet, fik jeg nok. Men den var der med klarlak, og jeg er helt tilfreds med farven til alt det andet, som er helt mat, siger han.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
MOTOREN – ET KAPTIEL FOR SIG
Motoren i bilen er et kapitel for sig. En ny LSA-motor som i Camaro LS1 – her med 556 hk.
– Jeg har kørt en enkelt gang på banen i Malmø, og tiden blev 7,6 sekunder, som jeg er helt tilfreds med, når man tænker på, at jeg også vinder alle shows og kan køre ned i Føtex og handle med familien dagen efter i bilen, fortæller Marcus.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Vi kunne lade ham fortælle om bilen i dagevis. Men så meget plads har vi ikke her, desværre. Men bilen indeholder så sindssygt mange fede detaljer, samtidig med at den holder de klassiske linjer, hvilket var vigtigt for Marcus. Der er da heller ikke noget værre end store, kedelige overflader uden de linjer og kanter, som bilen er født med.
Når du ser bilen til shows i løbet af næste forår, så husk at kigge efter alle detaljerne. Og har du lidt tid tilovers, så lad gerne Marcus fortælle om bilen – det vil du ikke fortryde!
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
HVEM ER MARCUS?
Marcus Walther, København
Marcus driver en af landets mest populære virksomheder med solfilm til biler. Rudetoning.dk har 15 års erfaring, og vi har set kunder komme helt fra Jylland for at få tonet ruder hos Marcus og hans faste crew på Kirstinehøj 54A i Kastrup.
Hvad var din første bil?
“Min første bil var en gammel, nyistandsat Mitsubishi Pajero, som jeg købte på afbetaling. Jeg endte med at skylde over 50.000 kr. på den, efter den var solgt. Det skræmte mig nok lidt dengang.”
Hvad drømmer du om at montere?
“Helt klart større bremser. Det skal være 14” hele vejen rundt, men det kommer nok. Jeg kan bare ikke lige bestemme mig for, om det skal være røde kalibre eller noget andet. Det skal bare være sådan, at de popper lidt frem i forhold til det mørke på bilen.”
Sjoveste oplevelse med bilen?
“Det er helt klart at komme til træf og slå alle de krom-biler med min i matsort og clean look. Og så er det vildt at se, hvordan folk bare bliver stående virkelig længe og kigger på den. Det er rigtig fedt!”
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
TEKNIKKEN – HVA’ KAN DEN?
MOTOR: Komplet LSA-motor Connect and Cruise kit fra Summit Racing • dæksler fra Summit Racing • Chevrolet Performance remhjul • servobeholder fra Billet Specialties – lavet beslaget om fra remhjul-kittet og lavet en ekstra retur fra Hydratech braking boosteren • Lemons Headers 3” manifold • Fast Fuel benzinsystem • ledningsnet fra E-Z Wiring System • 22 gallon benzintank i bagagerummet • to stk. Optima-batterier • intercooler eksterne beholdere • intercooler C&R GT 500 • Griffin-køler • 3” udstødning i sort med Flowmaster 44 serie • forklapsbeslag fra Ringbrothers
GEARKASSE OG DRIVLINJE: 4L85E-gearkasse firetrins • Ford 9” bagtøj med Currie 3.50 gearing med spær
UNDERVOGN: 1962-1967 Chevy Nova TCI bolt-kit • Verishock gevindundervogn • bagtil er der lavet mini tubs
BREMSER: Hydratech-system med Wilwood-skiver og reservoir
FÆLGE OG DÆK: Intro Wheels Gallup i 8 x 18” foran og 12 x 20” bagpå • Michelin Pilot Sport i 225/40-18 og 335/30-20
KAROSSERI: Dørhåndtag fra Ringbrothers Black Anodized • forklap er en 2” cowl hood • Dynamat monteret overalt inden samling • små huller etc. er lukket inden maling • LS1- og Chevy II-emblemer monteret
LAK: Mercedes Designo Magno Graphite med klarlak
KABINE: Rudehejs og døråbner fra Billet Specialties i Black Anodized • Billet Specialties rat Formula 14” • Flaming River ratstamme • Dakota Digital instrumentering • gearvælger B&M Magnum Grip Bandit • Scirocco-bagsæder ændret totalt • Recaro Sportster • ny himmel og custom-tæpper • komplet bur
BILSTEREO: Komplet opbygning i hattehylde • Kicker 2 x 12” Bass Comp subs • 2 x Kicker KS525 baghøjttaler – 2 x Kicker KS65 fronthøjttaler • Kicker forstærkere CX1200.1 • styrenhed PXiBT50.2 med Bluetooth
PRÆSTATIONER: 556 hk • førstepladser til Power Meet, Viking Run og Scandinavian Motor Show