Kennet og Sonja har en garage, der skiller sig ud fra de fleste ægtepars. Vi tager et kig indenfor hos familien skyline, der har to af landets vildeste GT-R-modeller!
Davs du! Artiklen, du nu skal til at læse, er første gang trykt i Boosted Magazine nr. 3 fra april 2014. Det er guf, men der er meget af det. Så for at gøre det hele nemmere har vi delt den i to. Smart, ikke? Læs del to om Kenneths orange baneraket (som desværre er død i dag) her.
Hvis du har bevæget dig i det danske tuningsmiljø indenfor de sidste 10 år, er du med garanti stødt på Kennet og hans Ferrari-gule Skyline.
Så længe har den nemlig været på de danske veje, og Kennet var faktisk den allerførste i landet, der fik en Skyline godkendt og på plader helt tilbage i 2005. Dengang så du ikke en japansk superbil på ethvert gadehjørne.
GADEBILEN
– Jeg købte bilen i 2004, hvor den kom hjem fra Japan. Den var stort set original, og jeg havde faktisk kun bedt forhandleren i Japan om at montere en HKS Hypermax-undervogn, da det var billigere at få gjort dernede. Alligevel betalte jeg i omegnen af 40.000 kr. for den. Men det er også den undervogn, der sidder på i dag, fortæller Kennet.
Efter et lille år i garagen havde Kennet sparet sammen til at få danske plader på bilen. Hos SKAT vurderede de bilen, og afgiften blev fastsat til 203.000 kr. Det lyder måske af ret meget, men husk på at det er snart 10 år siden. I dag løber afgiften på en R33 GT-R op i omegnen af 130.000 kr., så faktisk er det ikke ret meget, den er faldet på så mange år.
Andre biler styrtdykker jo!
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
10 SKYLINES PÅ 10 ÅR
I miljøet er Kennet kendt som ’Mr. Skyline’, og det er ikke uden grund. Hans interesse for den japanske bil startede helt tilbage i 1992, og i dag har han faktisk ejet intet mindre end 10 af dem.
– Jeg husker tydeligt, at jeg sad og kiggede i Bilrevyen 1992, og pludselig så jeg en Nissan Skyline R32 GT-R. Det var noget af det vildeste, jeg længe havde set, og jeg blev straks forelsket. At der så skulle gå mere end ti år, til jeg fik mulighed for at købe min første Skyline, det er en anden snak, fortæller Kennet.
Da den gule GT-R var kommet i hus, begyndte Kennet at opgradere overalt. Dengang fandtes der ikke billige kopistumper, så skulle han have dele, hed det kun originale mærker som HKS, Tomei, GReddy, JUN osv. Dengang kostede delene noget helt andet end i dag, og de japanske firmaer ville ikke handle med udlændinge.
Derfor måtte Kennet alliere sig med det japanske firma RHD Japan, som specialiserede sig i at sælge dele til udlændinge – selvfølgelig til overpris.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
5 FORSKELLIGE MOTORER
Den originale RB26DET-motor fik hurtigt en masse opgraderinger, blandt andet et HKS 2530 twin-turbo-kit. Effekten nåede op på hele 660 hk ved 1.7 bar, og det kørte Kennet så med cirka 6.000 km, inden motorblokken flækkede.
– Det har været én, lang læringsproces for mig. Da den første motorblok flækkede, flåede jeg hele motoren ud og købte et komplet frontcut hos Motorimport.dk. Den nye originale motor fik samme kit på, og så var jeg ellers på vejen igen. Dengang vidste jeg ikke så meget om at adskille en motor, så det var lige den løsning, jeg kunne overskue. Nummer to motor kørte faktisk længe, men ladetrykket var også skruet lidt ned, forklarer Kennet.
Hurtigt blev det ikke nok med en original motor, og den blev flået ud. På det tidspunkt var der for alvor kommet gang i det engelske marked for japanske importbiler, og Kennet gjorde en spændende observation.
– Jeg fandt hurtigt ud af, at mange af de japanske biler, der kom til England, var proppet med dyre stumper. Det kunne faktisk bedre betale sig at købe en komplet bil og så strippe den for stumper end at købe hver enkelt stump hjem fra Japan. Så det gjorde jeg, fortæller Kenneth.
Igennem årene er det blevet til hele 10 forskellige GT-R-modeller, hvor de fleste er blevet parteret til dele og lagt på lager. På den måde har Kennet sparet mange tusinde kroner på dele, og nu lagerfører han stort set alt til Skyline R32 og R33 i sine to containere, der både fungerer som garage, værksted og lager.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
HURTIGERE END DE FLESTE
Kennet er ikke meget for at slynge om sig med tal, men vi fik dog ud af ham, at han har over 650 hk i sin R33 GT-R. Den nuværende motor har fået alt, hvad der kunne købes hos tuningsproducenten JUN Auto i Japan.
Efter Kennets udsagn er der brugt i omegnen af 300.000 kr. bare på at bygge motoren, men den har også virket upåklageligt lige siden.
– Jeg nåede til et punkt, hvor jeg egentlig bare gerne ville have en hurtig og pålidelig gadebil. Derfor besluttede jeg mig for, at der ikke skulle være noget loft på budgettet med den sidste motor, og den har nu fungeret upåklageligt i mange år, fortæller Kennet.
En R33 GT-R har træk på alle fire hjul, og det i sig selv er en kæmpe fordel, når der skal lettes af ved lyskrydsene. For det skal der. Kennet elsker at tage gejsten fra motorcyklister og folk med dyre superbiler – de skal nemlig stå tidligt op, når han trykker til sin JUN-motor.
– Jeg har haft mange sjove oplevelser med folk, der har stillet op til et lille ræs. Det blik i øjnene på en mand, der netop er blevet jordet, er alle pengene værd. Men med årene er bilen blevet så fin, at jeg ikke længere vil voldtage den på banerne rundt omkring i norden. Derfor har jeg bygget en Skyline R32 GT-R til ren banebil, så det er her, jeg kan race ud og få styret min skrue-lyst, slutter Mr. Skyline.
På de næste sider får du et indblik i Kennets bane-Skyline, som står overfor en større ombygning, selvom den i forvejen er pumpet til små 956 hk. Det må siges at være lidt at en drømme-garage!
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
HVEM ER KENNETH?
Kennet Jørgensen, 42 år og fra Lindeballe
Det er ikke for sjov, at Kennet i miljøet er kendt som Mr. Skyline. Han har nemlig haft intet mindre end 10 Nissan Skylines, og på grunden i Lindeballe lige udenfor Vejle har han noget, der ligner Nordeuropas største lager af Skyline-dele.
Kennet og konen Sonja har været gift i 17 år, og sammen deler de interessen for de japanske superbiler. Sonja kører og skruer ikke, men hun sørger for, at ingen mangler vådt eller tørt. Faktisk så er Sonja stort set med til alle events i både ind- og udland. Kennet er selvstændig og har i årevis kørt som kurer over hele Europa, hvilket er meget nyttigt, når man jævnligt handler dele i for eksempel England. Vi stillede Mr. Skyline to hurtige spørgsmål under fotoshootet.
Hvad er den kraftigste motor, du nogensinde har bygget?
“Det er faktisk motoren i den orange R32. Med 2,1 bars ladetryk ydede den 956 hk mål i Dynopack. Den sagde virkelig godt. Men nu har jeg indkøbt en masse hardcore grej, så planen er at passere den magiske 1.000 hk-grænse. Det er ret meget, når vi taler om en Nissan Skyline RB26DET-motor.”
Fortryder du noget?
“Jeg vil ikke ligefrem sige, at jeg fortryder noget, for det har været en lang og lærerig proces at bygge Skylines. Men havde jeg dog bare vidst en brøkdel af, hvad jeg ved i dag, så kunne jeg have sparet MANGE penge gennem årenes løb. Det er dog alligevel blevet til små ni havarerede motorer. Det koster!”
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
TEKNIKKEN – HVA’ KAN DEN?
MOTOR: N1 blok med JUN-indmad • topstykke med JUN indmad • HKS twinturbo-kit • HKS Type R intercooler og rørføring • HKS Type R oliekølerkit • Splitfire tændspoler • HKS-DLI tændingsmo-dul •Nismo longrunner indsugning • 2 stk. Nismo luftmængdemålere • 2. stk King Dragon luftfiltre • HKS 680cc dysser • SARD dyssebro • SARD brændstoftrykregulator
GEARKASSE OG DRIVLINE: 5-trins standard gearkasse med OS Giken indmad • Nismo shortshift • 3-pladet OS Giken kobling • Nismo slavecylinder med Nismo stålarmeret koblingsslange
UNDERVOGN: HKS Hypermax II Race version gevindundervogn • Komlplet Nismo link kit for og bag • MIDORI Hicas lock
BREMSER: Alcon monoblok 4-stemplede kalibre med 330 mm skriver foran • Project MU skiver med originale 2-stemplede Brembo kalibere bag
FÆLGE OG DÆK: Barracuda Voltec T6 sort korm 10×19” med CSC3 dæk i 275/30/19
Karosseri: JUN carbon hækvinge • JUN carbon motorhjelm • JUN front spoiler • Border carbon indsatser indspartlet i frontkofanger • Nismo sorte sideblink • Topsecret rear spats • EAST BEAR led baglygter • original Ferrari gul lakering
KABINE: Nismo-instumenter (speedometer, omdrejningstæller, olietryk, turbotryk, torque meter) • Apexi FC-commander • Apexi AVC-R Boostcontroller • Apexi Rev Speed Meter • PLX DM-200 ur med AFR og olietryk • GReddy EGT ur • GReddy fuelpress ur • HKS Kansai torquesplit controller
BILSTEREO: Hertz-højttalere hele vejen igennem i alle originale monteringer • 8” komponentsæt indbygget i inderbeklædningen i hver side ved bagsædet • 2. stk 12” subwoofere i speciallavet kasse i bagagerummet • 2 stk. Audison monoblok forstærkere og en 4-kanals • Audison kabler til alt • Eclipse headunit AVN 7000 med 7” flip skærm • Anslået ny-værdig på anlæg ca. 150.000 kr. + arbejdstimer
PRÆSTATIONER: 650 hk+ • kørt 305 km/t efter GPS