Spær, Longtube manifold og undervogn – kom med en tur i redaktørens garage.
Coronaen har taget os alle med bukserne nede, og lige nu er alle forårets events, træf og ræs aflyst. Det handler om, at vi alle passer os selv i en periode, så vi hurtigt kan få bugt med den trælse virus – og derfor er garagen et fantastisk sted at ‘isolere’ sig i denne tid.
For netop tiden har været en mangelvare, og jeg har faktisk haft stumper liggende til mange projekter, som endelig kan blive en realitet, nu hvor corona har skruet lidt ned for tempoet i hele verden for en kort periode. Og jeg må jo ikke få besøg af gutterne længere, så det vil glæde mig meget, hvis du vil kigge med og “deltage” i de seneste dages garagehygge. Meget mere kommer de næste uger.
Jeg fik i 2018 erhvervet mig min drømmebil – en Mercedes C63 AMG Coupé fra 2012, som bare aldrig stopper med at gøre mig glad. Men, for der er altid et men – min model er ikke den specielle Performance-udgave og har derfor absolut ikke skyggen af differentialespær.
Det må jeg sgu sige – AMG laver en bil med 457 hk, og så har den et helt åbent differentiale. Det er bare ikke fedt kun at lave én streg på vejen eller konstant at se på antispin-lampen blinke.
Derfor har jeg købt et Wavetrac LSD spær, som bruger et patenteret helical system og sikrer, at begge hjul bliver trukket med under belastning. Wavetrac har livstidsgaranti og kræver ingen service, så længe man påfylder olie af den rette type. Her bruger vi en ekstremt god fuldsyntetisk 75W-140 fra Payback Lubricants.
Første test – og jeg må indrømme, at jeg er meget imponeret over, hvor godt det nye spær fungerer.
Ingen støj, ingen klonken og fantastisk power ud af sving, uden at få en blinkende antispin. Og ja, så kan den nu lave to fede, sorte lakridser i stedet for én som tidligere. Fedeste opgradering på bilen hidtil.
Klik på NÆSTE SIDE for at bladre videre i historien.