En C63 AMG som min laver 457 hk fra fabrikken. Men nogle K&N highflow luftfiltre fra Carmondo.dk og et nyt program i boksen, og sรฅ laver bilen allerede 510 hk. Men den helt store โpropโ i systemet er udstรธdningsmanifolden, og her ligger der mange krรฆfter gemt.
Derfor har jeg langt om lรฆnge fรฅet anskaffet et komplet Longtube manifold kit fra Friedrich Motorsport, som kun ligger to timer fra den danske grรฆnse. De laver dette kit, som โ udover at give markant รธget flow โ ogsรฅ erstatter fire store katalysatorer med to smรฅ 200-cellers race-katalysatorer, men samtidig har TรV-godkendelse pรฅ hele systemet, sรฅ det kan godkendes i Danmark.
De laver til rigtig mange modeller og til en overkommelig pris, sรฅ tjek dem ud.
En af de helt store fordele er det รธgede flow. Her ses udgangshullet helt oppe ved manifolden โ hรธjre er den originale og venstre den nye, som er en hel tomme stรธrre i begge sider. Det siger nรฆsten sig selv, at det giver power.
Plads er der ikke for meget af pรฅ en stor V8-motor, som ligger i et lille C-klasse karosseri, men efter et par timer er den originale manifold nede i fรธrersiden.
Jeg spotter en utรฆt ventildรฆkselpakning og fรฅr den skiftet i samme ombรฆring.
Yderligere to timer senere er den nye Longtube manifold monteret i venstre side. Shit, et pillearbejde! Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg godt kunne have brugt et ekstra led eller to pรฅ fingrene.
Til monteringen havde jeg fรฅet nye mรธtrikker og pakninger fra Gรธrlรธse Autoimport โ det er bare et must.
Klik pรฅ NรSTE SIDE for at bladre videre i historien.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: