Annonce:

BOOSTED TESTER: CTEK 11kW-lader, virker det?

For fรธrste gang, siden han fik kรธrekort, har chefredaktรธr Martin โ€˜Pyramidenโ€™ en hybridbil. Endda en af de fรฅ diesel-hybrider. Og sรฅ skal der strรธm til. Boosted tester CTEKโ€™s nye ladelรธsning.

I tider som disse skal der spares pรฅ alt. For energi er hundedyrt. Ogsรฅ den der skal hรฆldes i bilen. Om det er strรธm, benzin eller diesel. Prisen er vanvittig. Af samme grund er vores chefredaktรธr, Martin โ€˜Pyramidenโ€™, hurtigt blevet gode venner med sin Njord-lader fra CTEK som leverer 11kW.

Styringen af laderen klares med CTEKโ€™s egen app. Pรฅ den mรฅde er man selv herre over, hvornรฅr der skal strรธm pรฅ batteriet. Og skulle det ske, at bilen โ€“ mens den stรฅr koblet til ladestikket, skal bruges nu og her โ€“ er det bare รฉt tryk. Sรฅ er opladningen sat pรฅ pause.

Selve kassens indhold (minus lidt papirer, red.) Det er til at overskue.

Det lyder mรฅske banalt. Men netop hybridbiler kan ofte ikke styres efter skemalagt opladning. Og det er ellers super relevant i en tid, hvor strรธmprisen er tรฅrnhรธj i dagtimerne og lidt mere spiselig om natten. CTEK NJORD kan nemt stilles til at hรฆlde strรธm pรฅ bilen i de billige strรธmtimer. Man kan sรฅdan set bare sรฆtte stikket i bilen, nรฅr man kommer hjem, og sรฅ ikke tรฆnke mere pรฅ det. Ret smart!

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Den kompakte udformning af laderen gรธr den i รธvrigt super let at tage med rundt . Eksempelvis i sommerhuset, pรฅ ferie eller lignende. Sรฅ behรธver du ikke at have flere forskellige ladelรธsninger liggende.

Opstarten var lidt trรฆg, CTEK!
Bรฅde app og lader er nem at have med at gรธre. Det samme er lade-oversigten, som kan trรฆkkes ud direkte som en Excel-fil og sendes til for eksempel splitleasing-selskaber m.fl. for refusion.

Den vej rundt er selve opsรฆtningen af appโ€™en โ€“ som ellers virker noget bรธvlet til en start โ€“ tilgivet. Blandt andet kan appโ€™en โ€“ i hvert fald i iPhones iOS-system โ€“ ikke huske din valgte adgangskode, fรธrste gang du opretter en bruger. Du er nรธdt til at trykke โ€˜glemt kodeordโ€™ for at fรฅ koden nulstillet.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Og det bliver bedre 
Men herfra spiller det ogsรฅ bare. Nu er batteriet i en GLE Hybrid ikke blandt verdens stรธrste. 31.2 kWh for at vรฆre helt prรฆcis. Men det kan lades med 60 kW, sรฅ selve ladetiden er beskeden. Isรฆr fordi CTEK-laderen โ€˜snurrerโ€™ med samtlige af de 11 kW der er tilladt for hjemmeladere i Danmark.

Taโ€™ den bare med
Pรฅ Boosted-redaktionen har laderen allerede fรฅet en permanent plads med et vรฆgbeslag. Sรฅ har vi ogsรฅ strรธm til gรฆster. Skulle det blive nรธdvendigtโ€ฆ

Laderen sidder dog ikke mere fast pรฅ vรฆggen, end at den โ€“ og ladekablet โ€“ kan pilles ned og smides bag i bilen. Der er eksempelvis fint plads i en Mercedes GLE. Stรธrre klods er CTEK-laderen heller ikke. Pรฅ den mรฅde har man strรธmmen med sig rundt og behรธver ikke flere forskellige ladelรธsninger pรฅ job, i sommerhuset eller lign. Men det krรฆver et kraftstik โ€“ og sรฅdan et er til at finde pรฅ de fleste huse i dag.

Med et kraftstik er du en god del af vejen. Og faktisk ikke afhรฆngig af det offentlige ladenetvรฆrk.

 

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ