For første gang, siden han fik kørekort, har chefredaktør Martin ‘Pyramiden’ en hybridbil. Endda en af de få diesel-hybrider. Og så skal der strøm til. Boosted tester CTEK’s nye ladeløsning.
I tider som disse skal der spares på alt. For energi er hundedyrt. Også den der skal hældes i bilen. Om det er strøm, benzin eller diesel. Prisen er vanvittig. Af samme grund er vores chefredaktør, Martin ‘Pyramiden’, hurtigt blevet gode venner med sin Njord-lader fra CTEK som leverer 11kW.
Styringen af laderen klares med CTEK’s egen app. På den måde er man selv herre over, hvornår der skal strøm på batteriet. Og skulle det ske, at bilen – mens den står koblet til ladestikket, skal bruges nu og her – er det bare ét tryk. Så er opladningen sat på pause.
Det lyder måske banalt. Men netop hybridbiler kan ofte ikke styres efter skemalagt opladning. Og det er ellers super relevant i en tid, hvor strømprisen er tårnhøj i dagtimerne og lidt mere spiselig om natten. CTEK NJORD kan nemt stilles til at hælde strøm på bilen i de billige strømtimer. Man kan sådan set bare sætte stikket i bilen, når man kommer hjem, og så ikke tænke mere på det. Ret smart!
Den kompakte udformning af laderen gør den i øvrigt super let at tage med rundt . Eksempelvis i sommerhuset, på ferie eller lignende. Så behøver du ikke at have flere forskellige ladeløsninger liggende.
Opstarten var lidt træg, CTEK!
Både app og lader er nem at have med at gøre. Det samme er lade-oversigten, som kan trækkes ud direkte som en Excel-fil og sendes til for eksempel splitleasing-selskaber m.fl. for refusion.
Den vej rundt er selve opsætningen af app’en – som ellers virker noget bøvlet til en start – tilgivet. Blandt andet kan app’en – i hvert fald i iPhones iOS-system – ikke huske din valgte adgangskode, første gang du opretter en bruger. Du er nødt til at trykke ‘glemt kodeord’ for at få koden nulstillet.
Og det bliver bedre
Men herfra spiller det også bare. Nu er batteriet i en GLE Hybrid ikke blandt verdens største. 31.2 kWh for at være helt præcis. Men det kan lades med 60 kW, så selve ladetiden er beskeden. Især fordi CTEK-laderen ‘snurrer’ med samtlige af de 11 kW der er tilladt for hjemmeladere i Danmark.
Ta’ den bare med
På Boosted-redaktionen har laderen allerede fået en permanent plads med et vægbeslag. Så har vi også strøm til gæster. Skulle det blive nødvendigt…
Laderen sidder dog ikke mere fast på væggen, end at den – og ladekablet – kan pilles ned og smides bag i bilen. Der er eksempelvis fint plads i en Mercedes GLE. Større klods er CTEK-laderen heller ikke. På den måde har man strømmen med sig rundt og behøver ikke flere forskellige ladeløsninger på job, i sommerhuset eller lign. Men det kræver et kraftstik – og sådan et er til at finde på de fleste huse i dag.