For fรธrste gang, siden han fik kรธrekort, har chefredaktรธr Martin โPyramidenโ en hybridbil. Endda en af de fรฅ diesel-hybrider. Og sรฅ skal der strรธm til. Boosted tester CTEKโs nye ladelรธsning.
I tider som disse skal der spares pรฅ alt. For energi er hundedyrt. Ogsรฅ den der skal hรฆldes i bilen. Om det er strรธm, benzin eller diesel. Prisen er vanvittig. Af samme grund er vores chefredaktรธr, Martin โPyramidenโ, hurtigt blevet gode venner med sin Njord-lader fra CTEK som leverer 11kW.
Styringen af laderen klares med CTEKโs egen app. Pรฅ den mรฅde er man selv herre over, hvornรฅr der skal strรธm pรฅ batteriet. Og skulle det ske, at bilen โ mens den stรฅr koblet til ladestikket, skal bruges nu og her โ er det bare รฉt tryk. Sรฅ er opladningen sat pรฅ pause.
Det lyder mรฅske banalt. Men netop hybridbiler kan ofte ikke styres efter skemalagt opladning. Og det er ellers super relevant i en tid, hvor strรธmprisen er tรฅrnhรธj i dagtimerne og lidt mere spiselig om natten. CTEK NJORD kan nemt stilles til at hรฆlde strรธm pรฅ bilen i de billige strรธmtimer. Man kan sรฅdan set bare sรฆtte stikket i bilen, nรฅr man kommer hjem, og sรฅ ikke tรฆnke mere pรฅ det. Ret smart!
Den kompakte udformning af laderen gรธr den i รธvrigt super let at tage med rundt . Eksempelvis i sommerhuset, pรฅ ferie eller lignende. Sรฅ behรธver du ikke at have flere forskellige ladelรธsninger liggende.
Opstarten var lidt trรฆg, CTEK!
Bรฅde app og lader er nem at have med at gรธre. Det samme er lade-oversigten, som kan trรฆkkes ud direkte som en Excel-fil og sendes til for eksempel splitleasing-selskaber m.fl. for refusion.
Den vej rundt er selve opsรฆtningen af appโen โ som ellers virker noget bรธvlet til en start โ tilgivet. Blandt andet kan appโen โ i hvert fald i iPhones iOS-system โ ikke huske din valgte adgangskode, fรธrste gang du opretter en bruger. Du er nรธdt til at trykke โglemt kodeordโ for at fรฅ koden nulstillet.
Og det bliver bedre
Men herfra spiller det ogsรฅ bare. Nu er batteriet i en GLE Hybrid ikke blandt verdens stรธrste. 31.2 kWh for at vรฆre helt prรฆcis. Men det kan lades med 60 kW, sรฅ selve ladetiden er beskeden. Isรฆr fordi CTEK-laderen โsnurrerโ med samtlige af de 11 kW der er tilladt for hjemmeladere i Danmark.
Taโ den bare med
Pรฅ Boosted-redaktionen har laderen allerede fรฅet en permanent plads med et vรฆgbeslag. Sรฅ har vi ogsรฅ strรธm til gรฆster. Skulle det blive nรธdvendigtโฆ
Laderen sidder dog ikke mere fast pรฅ vรฆggen, end at den โ og ladekablet โ kan pilles ned og smides bag i bilen. Der er eksempelvis fint plads i en Mercedes GLE. Stรธrre klods er CTEK-laderen heller ikke. Pรฅ den mรฅde har man strรธmmen med sig rundt og behรธver ikke flere forskellige ladelรธsninger pรฅ job, i sommerhuset eller lign. Men det krรฆver et kraftstik โ og sรฅdan et er til at finde pรฅ de fleste huse i dag.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk