Borgmestrene i tre af Danmarks største byer siger nu samstemmende, at de vil have et forbud mod gamle dieselhakkere.
Står det til borgmesterkæderne i Århus, Odense og København, skal det være forbudt at køre ældre dieselbil inden for deres kommunegrænser, det skriver DR.dk.
Lige nu er det sådan, at varevogne, der er ældre end 13 år, ikke må køre i byernes miljøzoner, hvis ikke de er udstyret med et partikelfilter. Fra den første oktober i år, koster det en bøde på 1.500 kroner at køre ind i en miljøzone med en dieseldrevet varevogn uden partikelfilter.
Men de tre socialdemokratiske borgmestre vil også have reglerne til at gælde for personbiler. Altså biler med hvide nummerplader.
Så de ældste dieselbiler enten kommer ud af byerne eller får monteret et effektivt partikelfilter, fortæller Peter Rahbæk Juel (S), der er borgmester i Odense.
LÆS OGSÅ: Mundbindmaskeret mand sparkede sælger for at stjæle Mercedes
Fakta: Miljøzoner i de danske byer
Folketinget vedtog den 7. maj 2019 skærpede miljøkrav til lastbiler, busser og varebiler i større byer.
Reglerne betyder, at varebiler skal være registreret den 1. januar 2007 eller senere for at have adgang til miljøzonerne, eller have installeret et partikelfilter. Busser og lastbiler skal være registreret den 1. oktober 2009 eller senere for at have adgang til miljøzonerne, medmindre de har partikelfilteret installeret.
Frem til 1. oktober har der kun været givet advarsler for overtrædelser, mens der fremover vil blive uddelt bøder.
Kilde: Miljøstyrelsen