Der er ikke nogen anden løsning end at holde forbrændingsmotoren i live, siger Boschs administrerende direktør Stefan Hartung.
Verden kan ikke klare sig uden forbrændingsmotoren. Hverken i dag, i morgen, næste år eller i 2060.
Så klar i mælet er Boschs administrerende direktør Stefan Hartung i et nyt interview med det tyske medie The Pioneer.
Selvom bilindustrien bevæger sig i retning af elbiler, har Bosch en forpligtelse til at blive ved med forbrændingsmotoren, mener Stefan Hartung. Den vil nemlig stadig være efterspurgt.
– Verden kan ikke undvære benzinmotoren i 2060.
LÆS OGSÅ: “Dansk” bilmærke vil beskyttes mod konkurs
– Vi er nødt til at fortsætte med at levere forbrændingsmotorteknologi i Tyskland, ellers vil verden ikke kunne klare det, siger Hartung til mediet.
Bosch-direktøren vurderer, at det vil tage bilindustrien mindst 35 år at gennemgå en elektrificering på globalt plan.
Og selv til den tid, altså i 2060, vil det ikke være al transport, hvor elbilen giver mening. Hvis nogensinde overhovedet. Det er især uden for Europa, at Hartung mener, at bilisterne ikke vil lade sig tvinge ud i elbiler.
Det anslås, at der lige nu er 1,4 milliarder personbiler i verden. Dertil skal lægges 90 millioner nye biler, som hvert eneste år kommer ud på vejene.
LÆS OGSÅ: Kæmpe bilfirma kræver fossilbilen tilladt efter 2035
Forudsat at alle bilmærkerne i dag stoppede med at bygge fossilbiler, vil det stadig tage mindst 16 år at bygge elbiler nok til at dække behovet hos alle verdens bilister, mener Stefan Hartung.
Bosch står i øvrigt ikke alene med den holdning. Hos Toyota nægter man at lægge forbrændingsmotoren i graven. Omvendt kaster mærket et kritisk blik på elbilerne.
– Kunderne – hverken regler eller politik – bør træffe den beslutning (i forhold til drivmidlet, red.), lød det fra bestyrelsesformand Aiko Toyoda tilbage i januar.
Konkurrenterne ser da også til at have fundet bakgearet på elbil-ambitionerne. Blandt andet siger Mercedes nu, at ‘det vil tage år, før elbilen er konkurrence-dygtig. Og BMW nægter helt at sætte en udløbsdato på teknologien.